Hej Emilia,
    det vanligaste är att en elev som läser ett år utomlands "förlorar" ett år, dvs blir ett år försenad. Om du t.ex läser ett år i USA, efter åk8, kommer du tillbaka till Sverige och läser åk9 i Sverige; du blir då ett år äldre än de flesta andra i klassen.
    Och detsamma gäller om du läser ett år efter grundskolan - i USA; du kommer till Sverige och söker till gymnasiets åk1 så att du kan börja läsa på hösten efter ankomsten till Sverige.

    Undantag;
    om du får betyg i USA "motsvarande svenska grundskolebetyg", kan du i så fall söka med Utländska grundskolebetyg till gymnasiet; här är det viktigt att tänka på att du antingen behöver läsa åk9-svenska språket eller så blir du inte behörig till gymnasiets nationella svenska program, utan kanske endast till >>IB-programmet, där undervisning är på engelska.
    Eller om du läser på en Svensk skola utomlands - och läser både svenska och andra kurser som elever läser i Sverige, då får du svenska betyg och kan söka till gymnasiet i Sverige med dem.
    Svenska gymnsieskolor >>>finns i några länder, men ej i USA. Och inte heller svenska grundskolor finns i USA, i alla fall inte enligt info på Skolverkets hemsida.

    Så, om du vill läsa just i USA, så finns det idag varken sig grund- eller gymnasieskolor i USA som är SVENSKA; det innebär att de betyg du ev.får i USA blir "utländska betyg". Men utländska betyg går det att söka till gymnasiet i Sverige, om de betygen bedöms motsvara svensk "grundskolekompetens" - men, som jag redan har påpekat ovan, måste man tänka på kunskaper och betyg i Svenska Språket.

    Gymnasiet i USA
    det finns 3 huvudalternativ
    1. läsa hela gymnasiet i USA. Sedan ska du kunna med utländska gymnasiebetyg söka till högskola i Sverige;
    2. läsa på IB-programmet, som är ett Internationellt program /samma i olika länder/ och då kan du flytta mellan länderna... läsa en del av IB i ett land och resten - i ett annat land.
    3. läsa ett år i USA på en "vanlig" amerikans skola och "förlora" ett år; du återvänder till samma "plats" från vilken du åker, dvs om du har avslutat åk1 på gymnasiet och läser ett år på en amerikansk skola i USA, fortsätter du åk2 vid ankomst till Sverige (detta pga det ej är möjligt att ta in utländska kurser in i ett svenskt examensbevis).