Erika

    Hej, Frågan handlar om min dotter och om min son. Vi planerar att jobba utomlands några månader nästa år. Från april t.om oktober. Dottern går i 7:an och sonen har precis börjat första året på gymnasiet. Frågade Sofiadistansen men rektoren säger att de kan hjälpa om man läser distans minst en hel termin, men inte om det blir bara en del av terminen. Svensk utladsskola finns inte där där vi flyttar och barnen vill inte läsa i en lokal skola pga språket. Det är grekiska. Vet ni vilka andra möjligheter har vi? Hemundervisning med hjälp av oss föräldrarna kanske och sen göra prov i skolan? Tack för hjälpen Hälsningar Erika

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Erika;
    det smidigaste vad gäller skolgången vore om barnen kunde stanna till läsårets slut i Sverige och bo kanske hos någon släkting eller vän till familjen; sista veckan under läsåret och ibland även 2 sista veckor är betygen redan satta och det är utflykter och trivsel-aktiviteter som görs på skolorna... så de kunde kanske bli klara med sina studier redan strax efter mitten på maj och komma till er, föräldrar - till Grekland för att spendera sommaren där och sedan återvända till skolan i Sverige när läsåret börjar.
    Det finns egentligen inte några inarbetade lösningar för den situationen som du beskriver.
    Gymnasiet är frivilligt att läsa på;
    Grundskola är obligatorisk men när barnet ej vistas i Sverige - då upphör skolplikten... så är det, enligt lagen, föräldrarnas ansvar att lösa situationen, och jag förstår att ni Vill lösa den... frågan är Hur ska man göra?
    *******
    Ring till Skolverkets Upplysningstjänst - 08-527 332 00
    Prata med utbildningsförvaltningen i den kommunen där barnen är folkbokförda.
    *******
    Eleven i årskurs 7 kanske kan gå om årskurs 7 nästa år... eller om lärarna bedömer att hon kan hoppa in i år8 året därpå och rektorn godkänner det, så kan hon i så fall göra det.
    Inom matte finns det en mycket bra sida - www.matteboken.se som är gratis att använda; alla mattekurser är upplagda där för repetition och självstudier. Inom andra ämnen finns det inte riktigt lika bra sidor (eller så känner vi inte till dem... - alla som känner till bra sidor för repetition och självstudier i olika "skolämnen" är välkomna att tipsa oss om dem och vi tackar på förhand!).

    Gymnasieskolan som "på försök" (Skolverket testar hur det ska gå...) erbjuder distans-utbildning (med ett antal obligatoriska träffar) - heter Korrespondensgymnasiet (Korr-on-line); den erbjuder endast några få högskoleförberedande program och man ska söka i god tid och så brukar man läsa "hela läsår" på Korr, om man kommer in; många vill läsa på distans och det är inte alls självklart att komma in... elever från hela Sverige, oavsett anledning till varför de vill läsa på distans, är välkomna att söka till Korr-on-line; att läsa på den från april till oktober (alltså börja mitt i terminen och sluta mitt i nästa termin, tror jag inte går att fixa...) men ni får gärna kika på gymnasieguiden.se/gymnasium/korrespondensgymnasiet

    • :

      Hej och tack för ditt snabba svar. Vi har inga släktningar i Sverige, så vi kan inte lämna barnen här och vi vill resa tillsammans. Min fråga är att när vi är borta från april till oktober alltså i 7 månader, gäller skolplikt fortfarande? Kan grundskolan neka till ledighet? Vad tror du ifall skolplikten gäller inte och vi löser studierna på egen hand, har barnen rätt att fortsätta skolan i nästa klass när vi är tillbaka? Finns det möjlighet för ngn prov kanske? Eller bara fortsätta som när man flyttar hit från utlandet. Vad tror ni? Tack för hjälpen

    • Anna : Skolplikt gäller för barn som vistas i Sverige; barnen som vistas utomlands, omfattas inte av skolplikten - detta enligt svar från Skolverket. Du kan själv ringa och fråga Skolverket, tel.nr 08-527 332 00
    • Anna : ang. komma tillbaka och fortsätta... der är Olika för grund- och gymnasieskolan. Inom grundskolan kan rektor be lärare göra bedömning (nivåbedömningstest) eller bara chansa och sätta barnet in i en klass i år8 och hoppas det går bra... det är inte så noga med betygen fram tills att betygen ska in i SLUTBETYG från grundskolan, som sätts ihop i slutet av vårterminen i år9. De flesta av de betygen är från vårterminen i år9 men ngt. betyg kan vara från innan - om ämnet slutade innan... men på hösten i år8 så borde det gå bra att bara "hoppa in"; dock kan rektorn säga att- Nej, hoppa in i år7 i stället, då du ej avslutade år7. Det är mer "individ.bedömning" och vad man kommer överens om. Rektorn kan neka till ledighet (detta för att om ledighet beviljas av rektorn, då åtar sig skolan att ge viss hjälp som skolan inte måste ge och kanske inte har resurser till att ge... ). ... Gymnasiet: här måste man ha riktiga betyg från år1. Även de betygen kommer i lika stor utsträckning som betygen från år2 och 3 bidra till meritvärdet, med vilket man konkurrerar om plats på högskolan. Jag tror det blir enklare och mer fördelaktigt för eleven att gå om år 1 (om han får göra det...).
    • : Tack så mycket. Det var riktigt bra och snabb hjälp. Hälsningar Erika
    • Julia : Om betyg på gymnasiet - finns rätt bra info på https://www.framtid.se/reportage/betyg-pa-gymnasiet
    Läs alla kommentarer
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,

    ang. gymnasiet och om familjen reser från ett land till ett annat - så skulle jag i första hand rekommendera IB-programmet (diploma) - som är Internationell utbildning som finns i många olika länder. Undervisning på IB är på engelska. Det kanske inte ännu är för sent för din son att hoppa in i IB-programmet (om det finns i er stad och om ledig plats finns där + om han vill och kan läsa med undervisningsspråk Engelska).
    IB-gymnasier (alltså skolor med IB-diploma programmet) finns tyvärr inte i alla svenska städer; var de finns - var god se listan på gymnasieguiden.se/gymnasiumIB-skolorna