R

    Jag undrar även om man annars med en paralegal examen kan jobba inom polismyndigheten? Och vad uppgifter för en sådan roll kan vara? Kommer det att vara administrativa uppgifter eller kan man utbilda sig vidare internt och vara med och utreda eller jobba med analytikerna? Eller siktar jag för högt nu?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej R, du får gärna se vilka lediga jobb som polisen annonserar om:på Polisens hemsida. I första hand rekommenderas utbildning på Polishögskolan. I andra hand akademiska utbildningar, som går ut på minst 3 år på högskolenivå, men det finns inga garantier att utan polisutbildning kunna få jobb hos polisen.
    Hur det blir i framtiden, vet vi inte.
    Målet är "fler poliser" och bl.a fler poliser "ute på stan..." - och i så fall kanske blir det i framtiden fler administrativa tjänster som man ska kunna få inom Polismyndigheten utan att vara utbildad polis (men där är vi inte ännu...).

    Du ökar dina chanser om du har eller skaffar dig körkort;
    om du kan eller lär dig flera språk, förutom svenska och engelska;
    om du är beredd att flytta inom hela Sverige - om du kommer få en chans till ett jobb utanför pendlingsavstånd för dig;
    högskoleutbildning (helst examen från juristprogrammet);
    om du skaffar dig erfarenhet av arbete inom juridik eller med utredningar på något sätt.

    vänligen
    ANNA

    • : Åh tack för svar. Väldigt givande, dock undrar jag i såna fall om Paralegals kan jobba inom utredning på en myndighet eller på privata företag. För väldigt ofta sätts paralegals på det administrativa ”kopiera papper, hämta kaffe”, lite av det sekreterar jobbet man inte behöver utbildning för. Kan då en Paralegal alltså jobba med utredningar o i såna fall av vilka slag?
    • Milla : Ett exempel/ sök jobb som Handläggare på myndigheter som t.ex försäkringskassan och efter några år kanske avancera till utredare.