Tyra
    Hej! Vad är en prövning?

    Jag går idag i ettan. Finns det något sätt att läsa några ämnen lite fortare och därmed bli klar med dem direkt? Jag går naturlinjen och jag elitsatsar inom min idrott så det är mycket att ta i tu med samtidigt. Skulle vara skönt att få en del klart.

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Tyra,

    läs gärna på www.fragasyv.se/info/provning där det förklaras vad Prövning är och vem som kan göra prövningar, när och hur.

    När du läser på gymnasiet har du rätt att göra prövningar i 2 fall:
    - om du får F i en kurs;
    eller
    - om en kurs finns inskriven i din Individuella studieplan men du får ej möjlighet att läsa kursen, t.ex om det ej finns en lärare som kan undervisa i kursen eller om du var sjukskriven /med läkarintyg/ under betydande del av kursen och därför ej kunde delta i undervisningen.

    Hälsningar

    Peter syv