Privat06

    Hej, jag har läst första året i teknik programmet och där har jag då haft matte 1c samt matte 2c. Nu går jag om första året i ekonomiprogrammet och då har man bara matte 1b hela året. Jag undrar vad är skillnaden mellan 1c och 1b samt så undrar jag ifall jag sänker mig på matte 1b kommer det vara det betyget som räknas eller kommer mitt betyg från matte 1c gällas isåfall? Tack för svar!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    b-spår i matte är mer inriktat på ekonomi och c-spår är mer inriktat på naturvetenskap-teknik. De flesta tycker det är lättare att få högre betyg i b-spåret, jämfört med c-spåret. Men om du får lägre betyg i matte 1b, än du redan har i matte 1c så kan du ta in matte 1c-betyget in i ditt examen från ekonomiprogrammet. Mitt råd är att du gör ditt bästa i alla kurser du läser och att du satsar på högre betyg i matte 1b än du redan har i matte 1c.

    Studie- och yrkesvägledare