Natascha
    Hej! Jag läste Barn och fritid på gymnasiet 06-09. Jag har jobbat på förskola i 7år nu och vill plugga vidare för att kunna jobba som socialpedagog. Vad jag läst mig till så förstår jag att det även kallas för behandlings-assistent/pedagog. Nu undrar jag vad jag ska läsa för program för att bli socialpedagog? Finns det en ren utbildning för just det eller är det vård och omsorg jag behöver läsa eller något annat? Jag tänker att det är på högskolenivå man vill läsa(?), för de som söker folk på arbetsplatserna skriver ofta att dom bara söker högskoleutbildad personal.
    Jag tar gärna tips på program/kurs och skolor! Tack på förhand.

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej, Natascha

    Angående yrket Socialpedagog>> - så finns det inte några strikta regler som gäer vem som får kalla sig för "socialpedagog". Det är inte ett legitimationsyrke. En person med lång erfarenhet av "passande arbetsuppgifter" men utan någon speciell utbildning kan också få anställning som "socialpedagog" ... förr i tiden kunde man få anställning utan någon speciell utbildning, kanske t o m direkt efter grundskola.

    Det är arbetsgivaren som bestämmer: väljer helt enkelt från de som söker tjänsten. Med mer utbildning och mer arbetslivserfarenhet - så får man jobbet.

    Även utbildade fritidsledare, fritidspedagoger och beteendevetare kan få anställning som socialpedagoger.

    Personligen så "röstar" jag för en yrkeshögskoleutbildning<<<.

    Varför just yrkeshögskoleutbildningar << skulle vara bättre? Jo, just yh är myckt inriktade på arbetsmarknadens behov. Mycket praktik ingår. På praktiken skaffar man arbetslivserfarenhet och kontakter med arbetsgivare.