Samuel
    Hej. Jag har stött på termerna serviceinriktade och teknikinriktade yrkesprogram. Det beskrivs dock aldrig vilka program som tillhör de olika kategorierna. Så hur är yrkesprogramen uppdelade, vilka är service och vilka är teknik så att säga?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Det finns 12 nationella yrkesprogram i Sverige idag. Vissa inriktningar på ett och samma program kan tillhöra olika kategorier... exempelvis inom Hantverksprogrammet - inriktningar Florist  och Frisör tillhör, enligt min mening de serviceinriktade utbildningar; medan inriktning Finsnickeri och flera av yrkesutgångar inom inriktningen "Övriga hantverk" tillhör mer till de tekniskt inriktade utbildningar. Det kanske inte är så att man kan stoppa de olika yrkesprogrammen in i 2 separata "boxar" - utan jag skulle plasera dem på en "Skala".
    Och det inte alltid alla inriktningar inom samma program som finns på samma delen av skalan... :)

    De "mer tekniska" yrkesprogrammet är följande:

    Serviceprogrammen skulle jag säga är följande:

    och

    Medan och är rätt så svårplacerade. Här är olika inriktningar mer eller mindre tekniska eller serviceinriktade.

    Du får gärna gå in på https://www.gymnasieguiden.se/program där alla programnamn är klickbara länkar. Sedan på Programsidan kan du klicka dig vidare till olika inriktningar.

    • : Tack för svaret. Där jag först stötte på indelningen var när det kom till matteböcker. Det finns nämligen olika matteböcker för teknik och serviceinriktade yrkesprogram. Hur vet man vilka program som ska få vilken?
    • Anna : Det är mattelärare som bestämmer vilka böcker som ska användas. Det finns inte några lagar som styr det. Samråd med matteläraren är mitt bästa råd.
    • Anna : Du kan annars använda dig av www.matteboken.se - Mattebok på nätet, gratis och med kurser upplagda för självstudier.