Maximilian
    Hej!

    Jag fick F i Matematik 4 när jag tog studenten i somras, och är nu ute och reser på mitt sabbatsår. Mitt resultat på högskoleprovet räcker för att jag ska komma in på min utbildning, men den kräver att man har fått E i Matematik 4 och jag skulle nu behöva tenta upp den kursen för att få rätt behörighet.

    Jag är utomlands just nu och kollade upp prövningstillfällen för Matematik 4, och hittade bara en prövning 19/5. Problemet är bara att jag kommer att komma hem i början av juni. Kommer det att annonseras fler prövningstillfällen under sommaren, eller är detta enda chansen att göra prövningen om man vill börja plugga till hösten? Bor i Göteborg och fyller 20 år i juni.

    Stort tack!

    Bästa hälsningar

    Maximilian

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Maximilian!

    man får göra prövningar i alla kommuner, dvs du behöver inte vara folkbokförd i den kommunen där du gör prövning. Så du kan kika på alla Prövningar i alla de olika städer i Sverige. Dock är det extremt ovanligt att man skulle kunna göra prövning under sommaren. Sedan är det också så att du behöver inkomma med kompletterande betyg innan 20 juni 2016 - till ansökan till högskola till hösten.

    Och prövning är det två tillfällen - den skriftliga delen och 2-3 veckor senare - den muntliga delen, och sedan tar det också tid att utfärda betyget... så 19 maj är nog sista tillfälle att "börja göra prövning" för att hinna komplettera innan 20 juni. Om den skriftliga delen är 19 maj, är då den muntliga - troligtvis under första eller andra veckan i juni... och det är mycket kort om tid innan sista kompletteringsdag 20 juni.

    Jag tror tyvärr inte att du hinner med prövningar om du kommer hem till Sverige i början av juni.

    Men du kan se - om du skulle kunna läsa Matte 4 på distans. När man läser på distans, behöver man inte finnas i Sverige. Du ansöker i den kommunen där du är folkbokförd - vad det gäller att läsa kurser. Tyvärr kan det vara för sent för det också. När jag kikar på den här sidan så verkar det som att sista dag att ansöka till kursstart 30 maj var 5 april, dvs det är för sent att söka nu. Du kan höra med Vuxenutbildningen i Göteborg, kontaktuppgifter

    Det går också att ringa till dem:

    Telefon 031-368 30 00
    Telefontidermåndag-torsdag 10-11.30

    Tyvärr så tror inte jag du kommer att hinna få betyg innan sista kompletteringsdag 20 juni 2016.
    Jag förstår att du inte har förväntat sig ett sådant svar, men kan tyvärr inte ge ett annat. Hoppas mitt svar blir till hjälp till dig - på något sätt i alla fall!
    Bästa hälsningar
    ANNA

    • : Hej Anna, stort tack för det snabba svaret!
    • : Har lite följd-funderingar. Hur hade det blivit om jag hade velat att börja plugga direkt och inte ta något sabbatsår? Jag tänker att de som vill plugga vidare direkt och får F i en kurs inte blir "dömda" till ett sabbatsår, utan finns det möjlighet att lösa något direkt med gymnasieskolan man gick på, eller hur ligger det till? Jag har antagit att det ska ha gått att göra prövningar under sommaren just av denna anledning och sedan bekvämt undvikit att ta tag i det. Återigen, tack för svaret! Som det ser ut nu får resan bli lite kortare för att göra prövningen i maj. Ha det fint! Bästa hälsningar Maximilian
    • Milla : Jag kommer nu att skriva ett nytt svar till dig.
    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan!

    Det finns regler och det kan också finnas Undantag. Och undantagen är det en överenskommelse mellan dig och din gymnasieskola. Reglerna säger att när du har läst i 3 år på din gymnasieskola och fick Examensbevis eller Studiebevis - så är din skola "färdig" med dig. Du får sedan söka till komvux eller göra prövningar på komvux eller på prövningenheten (utanför din gymnasieskola, alltså).

    Men många gymnasieskolor låter sina f d elever komplettera på skolan under året som följer efter deras tredje året på gymnasiet. Det behöver inte gymnasieskola göra, utan kan hänvisa till komvux eller till prövningsenheten. Prövningsavgiften som är på 500 kr täcker inte skolans kostnad för att anordna prövning. Det kostar mer och skola "går back" för varje prövning, men de får ej ta ut mer än 500 kr. Vi tror det blir ändring på "den punkten" snart för att det är en ohållbar situation, när skolorna går back för varje prövning.

    Som sagt, så finns det regler och så kan det finnas Undantag.

    Jag hoppas mitt svar förklarar en del. Återkom om ngt. fortfarande är oklart eller om nya frågor dyker upp!

    Bästa hälsningar & lycka till!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare