Ebba_99

    Hej! Jag studerar vanligtvis till förskollärare (förskollärarutbildningen) men tog under sommaren en sommarkurs på 7,5 hp (50%) och tog så mycket CSN jag kunde få för att klara mig med pengar under sommaren. Nu har det uppstått personliga angelägenheter som gör att jag funderar på att hoppa av den här sommarkursen, då jag känner att jag inte har energi till de 3 sista hemtentorna som är ganska stora och tidskrävande att skriva med tanke på att en tragedi i mitt liv har uppstått. Annars slutar kursen v 34. Jag undrar om det går att hoppa av, men vad händer med CSN då? Jag har fått min sista utbetalning för den här kursen och får min ”vanliga” utbetalning för min förskollärarutbildning i slutet av augusti när termin 2 för den börjar. Men hoppar jag av så klarar jag ju inte den här kursen och får jag söka CSN igen då? Till termin 3? Har redan sökt så jag fått beviljat CSN till januari 2024 eller något sånt så termin 2 drabbas inte vad jag vet men tänker inför framtiden. Måste jag klara 7,5 hp utöver min utbildning för att få söka CSN igen eller blir jag återbetalningsskyldig eller hur funkar det? Hoppas ni förstår vad jag menar. Snälla hjälp mig. Jag är så orolig.. Tack på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Frågor om studiemedel besvaras bäst av de som jobbar vid CSN, eftersom det är där beslut fattas. Utifrån den informationen som finns på CSN´s webbplats/hemsida och utifrån de svar som vi tidigare fått från personal på CSN drar jag följande slutsatser: så länge du bedriver studierna (ej hoppar av) så har du rätt att behålla utbetalade till dig "studiemedels-pengar" men nästa gång du ansöker om studiemedel, så tittar CSN på tidigare studieresultat och kan ge avslag på grund av icke-tillfredställande studieresultat.
    Nu är 7.5 hp kurs en ganska liten kurs, så min gissning är att (i fall du får godkända betyg i dina kurser inom förskollärarprogrammet) så kommer du inte få avslag i fall du får "U"= Underkänt i den lilla sommarkursen.
    Hoppar du av, så har du inte rätt för de pengarna som är avsedda för dina studier och CSN räknar i hela veckor, alltså om din sommarkurs började, säg, på en onsdag, då är en hel vecka på din utbildning från onsdag t o m tisdag i så fall... och hoppar du av så att din sista studiedag är t.ex måndag, då har du inte varit studerande en hel föregående vecka, så du har inte rätt att behålla studiemedel för perioden fr o m onsdag t o m tisdag... alltså är det fördelaktigt att hoppa av så att du får behålla studiemedel för sista (hela) veckan när du är studerande. Annars så kan du vara inskriven på hela kursen (lilla sommarkursen á 7.5 hp) och göra ditt bästa (du kan lyckas få godkänt även om du tycker att du inte har tillräckliga kunskaper). Det bästa vore så klart att du genomför kursen och försöker få godkänt betyg. För din ekonomi är det fördelaktigt att fortsätta vara inskriven på kursen, då har du rätt att behålla utbetalningar från CSN (även om du får underkänt i slutet av kursen).
    Jag tror, som sagt, att i fall du får godkända betyg i alla kurser inom förskollärarprogrammet, så kommer CSN ha överseende med underkänt i den 7.5 hp-kursen men det är bäst att fråga CSN om det. Du kan ringa till CSN och ställa den frågan (eller maila) och fråga om vad händer om du får underkänt i sommarkursen. Det är, som sagt, endast som jobbar på CSN som alltid har rätt och aktuell information om studiemedel. Det kan också finnas "detaljer" i "ditt ärende" (t.ex om du tidigare haft underkända betyg under tiden du fått studiemedel och det vet ju inte jag någonting om, men handläggare på CSN kan på ditt personnummer se hur din situation ser ut).
    Ännu en variant skulle vara att du återbetalar allt du fått från CSN under studier på sommarkursen (om du har råd att göra det).

    Studie- och yrkesvägledare