Anonym
    Hej, jag undrar vilka arbetsuppgifter man kan ha om man är utbildad yrkeslärare? Och vad skiljer sig en yrkeslärare från en gymnasium lärare?
    Sen har jag även en annan fråga då jag träffa på en som sa till mig att han läst kurser i cirka 1,5 år och är nu studie och yrkesvägledare och jobbar som det på en skola, jag trodde man endast kunna utbilda sig till studie och yrkesvägledare genom att gå programmet?

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,

    så roligt att du är intresserad av läraryrket; och också om mitt yrke - Studie- och yrkesvägledare.

    Ang. Yrkeslärare - se gärna yrkespersentation YRKESLÄRARE >>>.
    Ang. Studie- och yrkesvägledare- än så länge finns det inte någon legitimation man kan få som SYV.
    SYV anses vara behörig om hen tar examen från studie- och yrkesvägledarprogrammet; det tar 3 år på heltid att läsa på SYV-programmet för att kunna få SYV-examen.
    Dock kan det finnas lite olika "projekt" och i fall man exempelvis redan arbetar inom skola, och kanske har någon annan pedagogisk eller samhällsvetenskaplig utbildning på eftergymnasial nivå eller flerårig erfarenhet från arbete som personal på en skola, så kanske man i så fall kan komma in i någon sådan projekt för fortbildning av obehörig skolpersonal;
    annars är mitt råd att du frågar den personen som du känner och som jobbar som SYV på en skola - vad hen hade för utbildning sedan innan och vad för SYV-utbildning hen gick; berätta det sedan för oss här på fråga syv! Vi är också nyfikna!

    Vänligen
    Julia syv

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej A,

    om du vill få reda på vad en Yrkeslärare gör, så kanske är bäst att besöka en gymnasieskola som har några olika yrkesprogram i sitt utbud - på ett Öppet hus; där kan du träffa elever som går på skolans yrkesprogram och prata med yrkeslärare också, om du så önskar, och fråga dem vad deras jobb går ut på.
    Kika gärna på var olika Öppet hus och andra händelser på gymnasieskolorna äger rum, här >>> kan du se de händelser som äger rum på gymnasieskolorna i Skåne.

    Yrkeslärare kan även finnas på komvux. Kontakta komvux i din kommun och fråga om du kan få träffa en eller flera yrkeslärare; kanske delta i någon lektion för att se med egna ögon.
    Även Arbetsförmedlingen kan förhoppningsvis hjälpa till - ordna studiebesök eller kortare praktik för dig på de ställen där yrkeslärare jobbar: en gymnasieskola, komvux eller på en Yrkeshögskoleutbildning. Utbud av yrkeshögskoleutbildningar kan du se på www.yhguiden.se

    Exakt vad en yrkeslärare gör beror mycket på vad för ämnen hen undervisar i. Det är rätt stor skillnad på att undervisa i Fordonsämnena /lära upp blivande bilmekaniker/ eller undervisa i Vård-ämnena /lära upp blivande undersköterskor/ eller undervisa i Textil-och design kurserna /undervisa blivande skräddare eller modedesigners/.
    Oavsett var en yrkeslärare jobbar, undervisar hen i yrkesämnena och sätter betyg på eleverna.
    På gymnasieskolorna är alla lärare ofta även klasslärare och/eller mentorer, som stödjer elever på olika sätt; det är alltså inte endast "ren undervisning" utan annat pedagogiskt arbete som kan ingå i arbetsuppgifterna.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Jätteroligt att du är nyfiken på yrket "lärare"/Yrkeslärare!

    ANNA
    P.S: info om massvis med olika yrken finns på www.framtid.se - ex. börja skriva lärare... i sökfältet så får du upp olika alternativ.
    Det går annars också att längre ner på sidan klicka på olika kategårier, ex. Pedagogiskt arbete >> - och där välja olika pedagogiska yrken att titta på, ex. https://www.framtid.se/yrke/hantverkspedagog

    Hej igen, jag ser nu att jag/vi har missat svara på din fråga om vad skiljer "gymnasielärare" och "yrkeslärare".
    Yrkeslärare kan jobba på gymnasiet, på komvux, inom yrkeshögskolan och på uppdragsutbildningar som företag eller Arbetsförmedlingen anordnar/köper in.
    Alltså, yrkeslärare kan jobba på andra ställen än gymnasieskolorna.
    ***************
    Gymnasielärare - det är samlingsnamn för olika sorters lärare som jobbar på gymnasieskolorna; det finns Ämneslärare /ex. språklärare, mattelärare, idrottslärare m.fl/.
    Det finns Yrkeslärare - om gymnasieskola erbjuder yrkesprogram.
    Det kan finnas Särskilelärare om det erbjuds GySär, gymnasiesärskola. Även speciallärare och specialpedagoger kan arbeta b l på gymnasiet.

    Du får hemskt gärna läsa om många olika yrken, bl a om läraryrken på Framtid.se.