Matilda
    Hej!

    Först och främst- vad är den svenska översättningen till detta yrke?

    För det andra- vad behöver men studera för att kunna jobba inom detta yrke?

    // Matilda
    • Peter : Jag tror det är yrket http://www.framtid.se/yrke/naturvardsbiolog - Naturvårdsbiolog.
    • : Hej! Detta ser ut att stämma väldigt bra men verkar mest fokusera på miljön i form av växter inte så mycket på djuren. Stämmer den uppfattningen?
    • : Dessutom står det att det är väldigt svårt att få jobb inom detta i framtiden. Hur kommer detta sig? Är detta endast i Sverige eller är det liknande runt om i hela världen. Är det istället bättre att satsa på en veterinärutbildningen och därifrån ta sig in på artbevarande?
    • Mikael : Det är många som vill jobba med artbevarande men resurser (pengar till löner och olika projekt) är begränsade, därför blir det stor konkurrens om jobben. men någon får ju ett sådant jobb, så varför inte du i så fall? om du är mycket motiverad, så satsa på det, tycker jag. Ang. djur respektive växter - så är djuren i mångt beroende av växter - försvinner växterna, kan inte djuren överleva heller. Tips: ta kontakt med Studievägledare på de universitet som har de utbildningar som du är intresserad av. Det är så pass detaljerad specialistkunskap, att det är bättre du pratar med experterna direkt! :)
    Läs alla kommentarer

    3 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Matilda!

    Jag tror det är Taxidermist>> som är motsvarande yrke i Sverige.

    Se om det stämmer , om det är det du vill jobba inom.

    mvh

    L. :)

    Liselotte

    Hej igen,

    vi har nu fått svar från Göteborgs Universitet, som lyder:

    ...vid Göteborgs universitet kan man utbilda sig till biolog, se http://science.gu.se/utbildning/kurser-program/biologi
    Då får man en kandidatexamen i biologi.

    Inom den utbildningen så kan man inrikta sig på naturvårdsbiologi genom att läsa kurser som vi ger inom det ämnet, tex
    ·  BIO283 Naturvård i vattenmiljöer, 15 hp
    ·  BIO281 Naturvård i landmiljöer 15 hp

    Fler kurser http://science.gu.se/utbildning/biologi/kurser-program/fordjupningskurser

    Vidare kan man göra sitt examensarbete inom naturvårsbiologi.
    Har man denna utbildning kan man sedan söka jobb inom artbevarade.
    Man behöver alltså ha en grundläggande utbildning inom biologi först, sedan kan man specialisera sig.

    • : Hej!
    • : Nej det stämde inte riktigt. Jag är intresserad av att bevara djuren och naturen medan den fortfarande finns. Alltså artbevarande. Bifogar wikipedias sida om det nedan: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Wildlife_conservation
    • Anna : Vi ska försöka få svar på din fråga men hör av dig om du själv hittar svar före oss! :) Kika på http://www.framtid.se/yrke/biolog - det är ganska brett arbetsfält som biologer har; man kan med grundutbildning Biolog - arbeta med diverse olika aspekter, bland annat inrikta sig på bevarande av arter.
    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej, vi fick svar från en sakkunnig som säger att just det kunskapsområde som du är intresserad av är i Sverige under utveckling. Hen rekommenderar sikta på att komma in på http://science.gu.se/utbildning/kurser-program/Biologi-master som är avancerad utbildning; först måste man läsa till kandidat i biologi eller miljövetenskap.

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Denna mastern ser väldigt intressant ut och någon som absolut hade varit intresserad av att gå. Jag har alltid varit intresserad av att ta en kandidat i zoologi. Skulle detta vara möjligt och sedan göra mastern? Ifall det är möjligt- hur skulle en kandidat i zoologi skilja sig till biologi, skulle det ge några specifika för- eller nackdelar?
    • Mikael : Tips: se kontaktuppgifter till studievägledare på Göteborgs universitet (inom biologi och zoologi) på http://science.gu.se/utbildning/biologi/studievagledning - de "sitter" just på den specialkunskapen som du efterfrågar. Du vinner på att ta direktkontakt med dem, kanske t o m boka möte (personligen eller via Skype) eller i alla fall prata i telefon med dem. Då kan du bl a ställa följdfrågorna direkt, utifrån de svar du får.
    Ludmila SYV på FrågaSYV

    Vi fick nu svar från en sakkunnig. Läs det svaret i sin helhet här nedan:

    Om man vill arbeta med artbevarande så finns det flera olika aspekter som man kan utgå ifrån. Juridisk, politisk, biologisk m.fl. Det beror på vilket sätt man vill göra skillnad. Som biolog så kan man arbeta med artbevarande genom att praktiskt undersöka arterna och deras ekologi (vad de behöver för att överleva) samt även vara involverad i inrättandet av exempelvis naturreservat och liknande.

    Jag skulle inte säga att det har ett yrke på samma sätt som ”sjuksköterska” eller ”lärare” eftersom det inte är skyddade titlar och därmed kan heta olika saker beroende på i vilken organisation man jobbar men ”biolog”, ”bevarandebiolog”, ”ekolog” är titlar jag tror är vanliga inom det området. Om man vill arbeta med denna typ av frågor så är biologiutbildningar lämpliga och troligen bör man läsa både en kandidatutbildning och en masterutbildning på det (alltså totalt 5 års studier). Företag/organisationer som arbetar med detta är till exempel myndigheter av olika slag samt WWF, SIDA, Greenpeace m.fl. Då kommer det också vara viktigt att ha språkkunskaper bland annat.