Elsa
    Hej!

    Jag har kommit in som reserv EFTER andrahandsvalet på ett universitet vilket jag är jätteglad för! Dock har jag ett universitet som jag ställt högre upp i ordningen på min ansökan på antagning.se, där jag tror att jag kommer bli erbjuden en plats också.
    Min fråga är:
    Vad händer om jag plötsligt kommer in på universitetet som jag ställt högre upp i min lista på antagning.se - stryks jag automatiskt från det universitetet jag redan blivit antagen till? Om inte, hur brukar det gå till?

    Jag är som sagt jätteglad för den plats jag tilldelats och tror att det nog egentligen är på det universitetet jag helst vill gå, men jag undrar alltså om jag förlorar något på att fortsätta att stå kvar på mina övriga reservplatser.

    Tacksam för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Elsa!

    Man får läsa 150% av heltid på högskolenivå i Sverige, = 45 högskolepoäng per termin. Om alla dina alternativ är på heltid då kan du bara ha ett av alternativen, men i annat fall skulle du kunna läsa 2 olika utbildningar samtidigt - en på heltid och en annan på halvtid.

    Vi säger att alla dina alternativ är på heltid och du bara kan läsa ett av dem.

    Då har du nu din plats. I fall du kommer in från Reserv på ett eller flera av dina högre prioriterade alternativ, kommer svar från dig krävas om du vill acceptera platsen och med det "förlora" din nuvarande plats eller om du vill svara Nej till en ny erbjuden plats och med det behålla din nuvarande plats.

    Du förlorar, alltså, ingenting på att stå kvar som Reserv. Men om du redan nu vet att någon eller några av dina "reservalternativ" inte är ngt. du kommer att prioritera högre än den plats som du nu har fått, är det bra att meddela Antagning.se detta, så vet de att de inte ska "räkna med dig" just på det alternativet. Det är mynga sökande som är "i omlopp" och mycket kompliserat med alla som tackar ja eller nej, ändrar sig, hoppar av, får förändrade personliga förhållanden mm. Så - ju enklare man kan "hålla det", desto bättre för alla. Så mitt råd är att ta en funderare, om du skulle släppa din nuvarande plats till förmån för ngt. av de alternativen där du står i Reserv och i så fall hoppas vi du kommer in från Reserv. Men om du kommer fram till att du är nöjd med din nuvarande plats, är det lika bra att du tackar Nej till reservplatserna (alla eller några av dem).

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Lycka till!

    ANNA