Olyvia
    Hej!
    Jag undrar vad som händer om jag får F i franska 3 och får F i prövning? Kommer jag då inte ta examen ? Och vad händer om jag klarar franska 3 och kuggar franska 4?
    • : Och om får F I franska 3 som ger 0,5 i merit blir det minus 0,5 merit i mina betyg?
    • Mikael : Du kommer inte få + 0.5 för att det är endast Godkända betyg i kurser som kan ge Meritpoäng, som Ger Meritpoäng. Betyget F ger inte meritpoäng plus att jämförelsetalet blir lägre. Jämförelsetalet är "snitt" på alla betyg i examensbeviset (förutom Gymnasiearbete; GA betyget räknas inte in i jämförelsetal).

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Olyvia,
    Det går att få ut examensbevis med F i moderna språk 3 och 4. Du kan alltså ta examen med F i de två kurser.
    Om du får godkänt betyg i Franska 3 får du 0.5 i merit, dvs Extra-påslag som plussas på ditt Jämförelsetal och höjer ditt meritvärde. Skulle du få godkänt betyg även i moderna språk 4 (ex. Franska 4 eller ngt. annat språk på nivå 4) skulle du få ännu + 1.0 i merit, dvs ännu högre påslag och höjning av ditt meritvärde.
    Skillnad i meritvärde med E betyg eller F betyg i moderna språk 3 och/eller 4 är rätt stor.

    Läs gärna info på gymnasieguiden.se/informeras/merit
    och jag kan ge några exempel. vi säger att du får C betyg i alla kurser på gymnasiet men F i moderna språk 3 och 4.
    Har man C i alla kurser på gymnasiet, får man jämförelsetal på 15.0. Om du får E i Moderna språk 3 och 4, blir jämförelsetal ca 14.6. Men pga de 2 kurser /godkänt betyg i dem/ ger 1.5 i merit - blir MERITVÄRDE 14.6 + 1.5 = 16.1
    F betyg i en 100poängskurs sänker jämförelsetal med ca 0.4. Två sådana sänkningar ger "minus 0.8" på jämförelsetalet och inga meritpoäng för moderna språk (detta för att endast Godkända betyg ger meritpoäng). På så sätt blir Meritvärde = Jämförelsetal = 13.8
    ****
    Skillnad i Meritvärde blir alltså mellan 13.8 och 16.1 "bara" pga en elev får F eller E i moderna språk 3 och 4.
    Gör ditt bästa och Lycka till! Fråga SYV håller tummarna för dig!
    Men det går att ta ut examensbevis med F i Moderna språk 3 och 4 och i ännu en liten kurs á 50 p. (max antal F i examensbevis från gymnasiet är 250 p.) - vid fler F-poäng uppfyller man inte kraven och får Studiebevis i stället. Länktips: gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen.

    • : Tack för ditt svar, men jag undrar också hur många poäng blir det om jag läser moderna språk 1 och E, eller D, C, B, A? Skulle vara tacksam om du svarade.
    • Anna : Det är alltid mer fördelaktigt att ha E i Mod.språk 3, jämfört med A i Mod.språk 1 - OM HÖGSKOLEUTBILDNING MAN SÖKER ACCEPTERAR MERITPOÄNGEN. Om utbildning man söker ej accepterar meritpoängen, är "meritpoängskurser" = Vanliga kurser och då är det endast Hur Högt betyg man har, som spelar roll. De flesta svenska högskoleutbildningar accepterar meritpoängen. Jag ska också skriva ett nytt svar till dig.
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    ang. vad som är fördelaktigare - att få E i moderna språk 3 eller A i moderna språk 1 - så har jag börjat förklara i kommentaren. ...
    Jag kan försöka förklara med några exempel:

    sitiation nr.1 - eleven har betyget E i Moderna språk 1 men A betyg i alla andra kurser som räknas in i elevens Jämförelsetal. För enkelhetens skull antar jag att eleven ej kommer ha meritpoäng för andra kurser än kurser i moderna språk.Alla A-betyg skulle ge jämförelsetal på 20.0 men på grund av E betyg i Moderna språk 1 får eleven jämförelsetal på 19.6. Skulle eleven få D betyg i mod.språk1, skulle Jämförelsetal bli 19.7. Vid C betyg i mod.språk1, skulle Jämförelsetal bli 19.8 och vid B-betyg - 19.9.

    situation nr.2 - eleven har betyget E i Moderna språk 3 och A betyg i alla andra kurser... I så fall är jämförelsetalet detsamma som i situationen nr.1 men pga + 0.5 i merit blir MERITVÄRDE 0.5 högre... Meritvärde består av Summan: Jämförelsetal + Meritpoäng. Har man inga meritpoäng, blir Jämförelsetal = Meritvärde.

    situation nr.3 - eleven väljer mellan moderna språk 3 och 1... Om man riskerar få F betyg i mod.språk 3 men har goda förutsättningar att få godkänt betyg i moderna språk 1 - är det fördelaktigare att satsa på moderna språk 1 (detta pga F betyg inte ger meritpoäng och samtidigt sänker Jämförelsetal med ca 0.4...). Men E betyg i moderna språk 3 (jämfört med E betyg i mod.språk1) kommer att ge + 0.5 till meritvärdet (man får en halv meritpoäng, vilket man inte får för betyget i mod.språk1).