Frågardigsyv
    Jag pluggar allmän kurs på folkhögskola och har även en diagnos på dyslakylk vilket gör det svårt för matten.

    Mina dröm program kräver 4.0 på bf- folkhögskole kvoten. 4.0= A i alla ämnen. Det är väldigt svårt, jag har knappt ett E i matte. Vad händer om jag får lägre än ett 4.0, är jag inte behörig längre? Har jag ingen chans i det?

    Sen finns högskoleprovet, men jag har problem med matte. Vad händer om jag får bra resultat i svenskan och engelskan men INTE matte, är det kört? Det känns så. jag mår dåligt.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag vill fråga dig - Vad är ditt drömyrke? Vad vill du jobba som? - detta frågar jag för att se om du tvunget skulle behöva läsa på högskolenivå. Inom många yrken kan man skaffa sig en annan än akademisk utbildning t.ex utbildning från en Yrkeshögskola, www.yhguiden.se - se utbud av utbildningar där.
    Vad gäller "krävs 4.0" som omdöme från en folkhögskola, så har jag tyvärr dåliga nyheter: när du i antagningsstatistik ser 4.0 i BF-urvalet, så betyder det att någon med 4.0 kom in (kan vara en person t.ex...) och att ingen med lägre omdöme kom in. Det betyder alltså inte att alla med omdöme 4.0 kom in. Det finns inte "krav" på att ha visst omdöme, utan antal utbildningsplatser ställs mot sökandes meriter. Ofta finns det många fler sökande med omdöme på 4.0 än det finns platser. Då tittar antagningen på deras resultat från högskoleprovet och/eller om de även har meritvärde i betygsgrupperna... men i sista hand lottar man ut platserna så slumpen får avgöra vilka med omdöme på 4.0 som kommer in och vilka sökande med samma omdöme blir utan studieplats.
    Högskoleprovet? Du förlorar inget på att göra högskoleprovet. Gör det och se vad du får för resultat. Gör du högskoleprovet flera gånger, kommer högsta resultat att gälla. Inom högskoleprovet frågar man inte rena mattefrågorna, utan det är matematik -och-logik som testas (mest logik, logiskt tänkande...). Om du får alla rätt på alla andra delar och lågt resultat på matematik-logik, så kan du ändå, sammanlagt, få upp till ett hyfsat resultat från högskoleprovet.

    Studie- och yrkesvägledare