Hej, Johanna!

    Det finns oändligt stort antal olika yrken och utbilningar som man kan "sikta på" efter att ha gått på de gymnasieprogram som du nämner i din fråga, exempelvis: dataspelsutvecklare, 3D-grafiker, Ingenjör inom datalärare i diverse ämnen, samhällsvetarekultur/naturgeograf m.fl. Se på www.framtid.se om du hittar några yrken, som du "fastnar" för. :)

    Det finns exempel på yrken och utbildningar i programbeskrivningar på GymnasieGuiden och jag ber dig att läsa där först och återkomma till oss på Fråga SYV sedan, när du har avgränsat lite och har lite mer specifika frågor - så ska vi försöka hjälpa till så mycket vi bara kan.

    Läs om olika inriktningar på Teknikprogrammet och om Naturvetenskapsprogrammet samt om Samhällsvetenskapsprogrammet och kanske också om några andra program och glöm inte yrkesprogrammen som många gånger har mer att erbjuda än man kanske tror från början, innan man har satt sig in i vilka fördelar det finns när man väljer ett yrkesprogram.

    Hej så länge så hörs vi sen! :)

    ANNA