Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Elisa!

    Estetiska programmet på gymnasiet är ett av de Högskoleförberedande program. Du kan i Programplanen för ES>> se vilka obligatoriska och vilka valbara kurser som man läser på ES. Om självaste programmet kan du läsa på gymnasieguiden.se och Här>> får du direkt länk, där också exempel på flera yrken finns i texten, så läs gärna om programmet och om just din inriktning, Bild och formgivning>> men angående yrken, så är det en ganska så svår fråga att svara på.

    Eftersom det är ett högskoleförberedande program, så är tanken att man vill efter gymnasiet läsa vidare. Det är dock inte förbjudet att söka jobb efter gymnasiet direkt. Vilka jobb man kan få direkt efter gymnasiet, utan att man har lärt sig ngt. yrke - läs fråga/svar här>>

    Vad man kan läsa vidare mot efter ES? Det finns väldigt många olika utbildningar på högskolor/universitet, på yrkeshögskola, på folkhögskolor, på privata skolor och utomlands som man kan söka till. Om man läser en valbar på ES kurs matte 2b, utökar man sina möjligheter till eftergymnasiala studier ganska mycket. Om man dessutom läser även naturkunskap 2, utökar man dem ännu mer.

    Med matte 3 godkänt blir man även behörig att läsa till fastighetsmäklare>> om man vill.

    Om du får godkänt betyg i matte 2, men ej behöver den kursen för Särskild behörighet, får du 0.5 i Merit och ännu 0.5 för matte 3 och på så sätt höjer konkurrenskraft i sina gymnasiala betyg. Om Meritpoäng, vad det är och hur man får dem - läs på GymnasieGuiden.se och snabblänk får du här>>

    Om du på gymnasiet inte blir behörig att direkt efter gymnasiet söka till en viss utbildning, finns det möjlighet att komplettera på komvux eller genom Prövningar>> - så det är inte "kört", alltså, utan man kan ångra sig och ändra inriktning efter gymnasiet.

    Vilka valbara kurser som just din gymnasieskola kommer att erbjuda, måste du fråga på skolan. Varje skola kan ej erbjuda alla kurser. Matte 2 och 3 brukar man nästan alltid kunna läsa, om man vill och vi rekommenderar att man gör det, men i fall man har mycket svårt för matte, så behöver man inte göra det på ES (det är valbara kurser på ES), men konsekvensen blir att man ej blir behörig att läsa till t.ex Psykolog>> och Socionom>> och alla andra utbildningar där matte 2 krävs för behörighet (t.ex Sjuksköterska, men för att bli behörig söka Sjuksköterskeprogrammet, behöver man även godkänt betyg i Naturkusnkap 2, en annan valbar kurs på ES).

    Jag hoppas att jag förklararde en del i alla fall... :)

    Läs gärna på länkarna (alla blåa ord i våra svar är Klickbara länkar) och återkom om du undrar nåt mer! :)

    Bästa hälsningar

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare