R

    Hej! Jag pluggar just nu till Paralegal och undrar om det finns någon möjlighet att läsa till ett par kurser efter examen, eller på något sätt utöka sin behörighet för att kunna arbeta som civil utredare? Med tanke på att vi läser väldigt mycket juridik så kommer ju juridiken vara något man kan ta med sig. Men undrar om det är ett måste att läsa en 3 årig högskoleutbildning för att vara behörig eller om man kan utveckla sin examen därefter?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej R,

    det finns inte något exakt svar på din fråga, tyvärr.
    Allmänt gäller: tjänster som civilutredare utlyses ibland, inte hela tiden; det kan gå lång tid utan att någon tjänst som civiutredare finns att söka... Du kan på polisen.se/om-polisen/lediga-jobb se vilka lediga jobb som finns hos polisen idag; jag kan inte se att ngn tjänst som civilutredare finns att söka, över huvudet taget (inte någonstans i Sverige, alltså).
    Om några tjänster som civilutredare utlyses, då tittar polismyndigheten på vem som söker och väljer enligt "eget huvudet"; jag kan tänka mig att det lätt kan bli flera tusen sökande på varje tjänst som Civilutredare (det är bl.a därför som vi på framtid.se/yrke/civil-utredare uppger att det är Svårt att få jobb som civilutredare); Det kan vara så att vissa språkkunskaper kan bli avgörande; vår erfarenhet säger att personer med juristexamen (från 4,5-åriga juristprogrammet) är av större intresse för Polisen att anställa än personer med andra eftergymnasiala utbildningar.
    Utbildning till Paralegal är betydligt kortare än juristprogrammet, men i kombination med lång erfarenhet (jag kan tänka mig minst 5 år av kvalificerad juridisk arbete) + om man har körkort, de "rätta språkkunskaper" och har tur - så kanske man har en chans att få jobbet som Civilutredare.

    De fallen jag känner till (folk som för några år fick jobb som civilutredare) hade antingen examen från juristprogrammet eller hade en annan högskoleutbildning + några års arbete som utredare på en annan Myndighet + kunde flera olika språk, förutom svenska och engelska.

    Vänligen
    ANNA

    Julia SYV på FrågaSYV

    Yrkesroller som en utbildad Paralegal kan ha är bland annat:

    Juristassistent - t.ex hos privata arbetsgivare (på Advokatbyråer, Rekryterings- och Bemanningsföretag och dylikt) eller på avdelningen "Prospekt och redovisning" vid Finansinspektionen

    Paralegal

    Paralegal/VD-assistent - t.ex hos Rekryterings- och Bemanningsföretag

    Paralegal/administratör - t.ex på Advokatbyråer, Rekryterings- och Bemannings- eller Löneoutsourcing-företag och dylikt

    Transaction Information Manager eller Legal Assistant - t.ex på Affärsjuridiska advokatbyråer

    Receptionist/Front-desk manager - i första hand på Advokatfirmor och Juristbyråer

    IP-paralegal eller Legaladministratör - t.ex på konsultföretag inom immaterialrätt

    Domstolshandläggare - t.ex på Tingsrättens Allmänna avdelningen

    Administratör

    Chefsassistent

    Handläggare

    Advokatsekreterare

    Konsulatsekreterare

    Åklagarsekreterare

    Fastighetsmäklarassistent

    Tillståndshandläggare.

    • : Vad innebär tillståndshandlaggare och vad arbetar dem med?
    • Mikael :

      Tillståndshandläggare är ett samlingsnamn för yrken som hanterar olika typer av tillstånd; se ex. en annons (från oktober 2019) där en kommunal Socialförvaltning söker Tillståndshandläggare för frågor kring försäljning av tobak och servering av alkohol - om Kvalifikationer skrivs det: Jurist, Socionom eller "jämförbar utbildning" (vad är JÄMFÖRBAR utbildning - är upp till en arbetsgivare att bestämma); inte otänkbart att man skulle kunna få jobbet med grundutbildning Paralegal;
      Och läs också en berättelse om tillståndshandläggare på Tullverket: tullverket.se/sv/omoss/jobbahososs/sasagervaramedarbetare/tillstandshandlaggare

    • Mikael : Jag tycker att i fall du pluggar till Paralegal, då är det kanske bäst att söka anställning som just Paralegal i direkt anslutning till utbildningen och när du jobbar som Paralegal kan du söka studier vid sidan av jobet och söka andra jobb (om du inte blir nöjd med det jobbet du då har). Risken finns annars att i fall man är för "kräsen" och inte tar de "enklare" jobben man kan få, så får man efter ett tag mycket svårt att få jobb, över huvudet taget; detta pga utbildningen blir lite "gammal"/inaktuell efter ett par år och då konkurrerar man mot personer som gick "samma utbildning" men mycket nyligen och har färska kunskaper; sedan kan arbetsgivare också bli lite "misstänksamma" mot folk som gick arbetslösa - undrar: "Vad är orsaken att hen inte fick jobb?" och om andra inte velat anställa, varför ska jag anställa just den personen, när det finns andra som ej varit arbetslösa och kanske därför kan vara "bättre" på ngt. sätt?