Amanda
    Hej!

    Jag funderar på att bli diplomat och har lite frågor kring det.
    Behövs en juristexamen eller är någon annan examen likvärdig?
    Hur bra kunskaper behöver jag ha i ett tredjespråk (förtydligande: språk utöver svenska och engelska) för att bli antagen?

    Kan jag studera hela juristprogrammet utomlands?
    Är den utbildningen då likvärdig med den svenska juristutbildningen?
    Om så är fallet, hur söker jag till en utbildning utomlands (jag tänker Frankrike/Spanien/Italien) och vad är betygskraven?
    Jag har ett nuvarande jämförelsetal på 17,8.

    Tack för svaret!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,

    det vi vet om yrket Diplomat, skriver vi på Framtid.se/yrke/diplomat

    Information om diplomatprogrammet, inkl vilka krav som ställs för att få en chans att bli antagen - finner man på

    Hur jag eller någon av mina kollegor tolkar de antagningskaven som uppges på

    Jag vill bara lägga till också att - så vitt jag vet, är det rätt hård konkurrens om platserna på diplomatprogrammet; många söker med höga meriter. Även om man uppfyller alla behörighetskraven, betyder det inte per automatik att man blir antagen till diplomatprogrammet. Detta skriver jag för att man bör helst ha "plan B"; alltså - vad gör du om du inte blir antagen till diplomatprogrammet? du måste också tänka på vilka andra alternativ som kommer att finnas för dig.

    Angående språkkraven - ju fler språk man kan och ju bättre man kan dem, desto bättre.
    Exakt vilken grundutbildning som ger bättre chans att komma in på diplomatprogrammet kan inte vi här på fråga syv uttala oss om, utan det vi känner till och det vi också uppger i yrkespresentatiionen Diplomat är att Ofta är det Juridisk utbildning, men kan även vara en annan högskoleutbildning.
    Om juridisk utbildning från ett annat land är "bättre" eller "sämre" än juridisk utbildning från ett svenskt universitet, vad gäller antagning till diplomatprogrammet, kan jag tyvärr inte uttala mig om. Fråga de ansvariga för Diplomatprogrammet om det.

    Vänligen och lycka till!
    ANNA