Fabian
    Jag pluggar IT på Niketo i Hammarby sjöstad som är en vuxenutbildning och jag vill så gärna jobba inom IT, men varje gång jag söker efter enkla IT-jobb som Supporttekniker så får jag bara nej. Många som jag söker jobb hos kärver att flera års erfarenhet sedan tidigare, kunskaper i Active Directory eller annat som jag inte fått lärare mig på min skola.

    Jag läste först det etstetiska mediaprogrammet på Snitz gymnasium från 2012-2015, efter att ha jobbat på McDonalds insåg jag att jag hellre skulle jobba i IT-branschen, så jag ansökte till Niketo förra året. Jag frågade min lärare vilket han rekommenderade efter Niketo och han sade att det berodde på vad jag själv ville, men rekommenderade att söka vidare.
    Jag har sökt yrkesutbildningar som verkar spännande och gjort urvalsprov, men jag är nervös på om jag skulle komma in eller inte. De andra skolorna kräver att jag skall ha läst matte 2 och tyvärr har jag dyskalkyli så de jag har sökt kräver ingen matte. Men jag vet inte vad jag skall göra om jag inte kommer in på yrkeshögskolorna jag sökt och folkhögskolorna jag tittat på verkar inte ha det som jag vill läsa. En del rekommenderar att ansöka till universitetet, men jag läste japanska på SU 2015 och jag hade väldigt svårt för höga och intensiva studietempot så jag hoppade av då och ville söka jobb istället.

    vad krävs för utbildningar för att kunna jobba som IT-tekniker, Supporttekniker eller Spelutvecklare?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Fabian. Problemet är i mångt och mycket att yrken inom det område som du är intresserad av - är "icke-reglerade", dvs finns inga Legitimatione, Körkort eller annat som är obligatoriskt att ha för att få lov att jobba inom de yrken.
    Pga det får arbetsgivare helt fritt bestämma vem de anställer.

    IT-tekniker kan ha olika utbildningsbakgrund. Det finns de som är självlärda och som idag arbetar som IT-tekniker, men det bIir aIIt mindre vanIigt. Idag är det vanIigare att man behöver ha någon form av eftergymnasiaI utbiIdning från högskoIa/universitet eIIer från en yrkeshögskoIa för att få anstäIIning.
    *******
    Vi rekommenderar yrkeshögskoleutbildnignar; de innehåller oftast mycket praktik och man blir ofta anställd på sin praktikplats - efter en yh-utbildning. hela utbudet av yh-utb. finns på www.yhguiden.se

    • : Har ni några förslag? De jag har sökt till är Newton, Future Games, Changemaker och Lernia.
    • Julia :

      yrkeshögskoleutbildningar beviljas att starta endast om prognosen är God eller Mycket god att kunna få jobb efteråt. I annat fall får ej en yh-utb att starta.
      Yrkeshögskola uppvisar över 90% frekvens av anställningar i direkt anslutning efter en genomgången yh-utbildning; man kan säga att så gott som alla som vill få jobb, och som genomgick en yh-utbildning, får jobb. Yrkeshögskola är den utbildningsformen som uppvisar bäst resultat i att "ge jobb"! om du kommer in på flera olika yrkeshögskoleutb., då kan du återkomma - så ska vi försöka resonera med dig för att hjälpa dig bestämma dig för vilken utb. du ska tacka Ja till.

    • : Än har jag gjort tre urvalsprov; Testare på Newton, Experience Designer på Future Games och IT Infrastructure and Cloud Engineer. Jag fick inte veta hur det gick på de två första proven, men på den sista fick jag 45 av 90 på provet.
    • : Jag sökte Experience Designer-kursen för att jag såg att man kunde jobba inom spelindustrin bl.a.
    • Julia : Jättebra! Vi håller tummarna för att du kommer in! Lycka till! Du får gärna återkomma och berätta hur det går!
    • : Det skall jag göra!
    • Mikael : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till med dina studier! *L* Du får också gärna Gilla oss på https://m.facebook.com/fragasyv.se/ - om du vill.
    Läs alla kommentarer