nina
    Hej skulle gärna vilja jobba som kurator har läst sociologi och psykologi och en del samtalsutbildningar. Har jobbat mycket med människor men finns det tips på utbildningspår ( ex kurser) så att man kan komma vidare är intresserad av alla utbildningar även privata alternativ/ N
    • Julia : Kika på https://www.framtid.se/yrke/kaa-ansvarig - det är inte omöjligt att man kan jobba med KAA-ansvar med en annan utbildning än socionom; jag vet att många som jobbar med KAA är studie- och yrkesvägledare, lärare eller har en annan utbildning. Samtal ingår i jobbet - man identifierar "hemmaisttare" och försöker motivera dem att läsa eller söka jobb.

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Nina,
    kurator >> är ett "samlingsnamn" för några olika yrken - ex. Skolkurator och kurator inom hälsovården/sjukhus >.
    Från 1 juli 2019 blir Kurator-inom-halso-och-sjukvarden i Sverige ett Legitimations-yrke. för att få legitimation ska man ha socionomexamen + påbyggnadsutbildning (ett år/magisterprogram).
    ******
    Övriga kuratorer, förutom, kurator-inom-halso-och-sjukvarden, är inte legitimations-yrken (i alla fall inte än), vilket betyder att arbetsgivare får anställa vem hen vill. Traditionsenligt, anställs dock huvudsakligen just Socionomer som kuratorer.  Att utan socionomexamen bli anställd som kurator är mycket ovanligt. Vad varje enskild arbetsgivare tänker, kan inte man veta: varken du, vi eller Arbetsförmedlingen.

    Det finns många utbildade socionomer i Sverige idag och kontinuerligt utbildas fler; socionomprogrammet finns på många olika lärosäten... Kurator är ett populärt yrke och konkurrensen om varje tjänst är rätt hård. Allt som oftast väljer arbetsgivare bort alla jobbansökningar som inte är från socionomer.
    Du kan söka kuratorstjänster; och det kan inte uteslutas att du får en kurators-tjänst på en skola eller inom ngt.projekt (ej på sjukhus eller inom hälsovården, då legitimation krävs från 1 juli 2019 just för kurator inom hälso- och sjukvården).

    Du frågar efter vilken utbildning vi rekommenderar och det är Socionomprogrammet, som är heltidsutbildning på 210hp, 3,5 år på heltid. Och efter socionomprogrammet, får man se vilka påbyggnadsutbildningar som finns att söka då (med endast socionomexamen är chanser små att få en kurators-tjänst).

    • : Tack för svar jag är medveten om att socionom är grunden och att arbetgivaren beslutar vem de vill anställa men finns det ngt tips på ngn privat utbildning som kan vara ett bra komplement för att öka chanserna iaf?
    • Julia : Olika arbetsgivare tänker olika... vi kan inte veta vad just den arbetsgivare som just du ska söka jobb hos tänker och tycker. Dessutom, om någon socionom söker samma jobb, då kan det tyvärr hända att du i så fall ej har någon chans, över huvudet taget. Detta för att det är en mycket stark tradition att på kurators-tjänsterna anställa just socionomer. Anledning är till mångt & mycket den att socionomer lär sig Socialtjänstlagen på sin utbilnding + har rätt mycket praktik på de "rätta ställena"; sedan är det en "standardiserad"-utbildning så att arbetsgivare vet "exakt" vad en socionom har läst och "kan". Om vi skulle rekommendera någon privat utbildning, då måste vi också "garantera" att den är "Bra"! och om du efter den ej får jobb (och har betalat mycket) eller om du under utbildningen tycker att den är "mindre" bra - vad ska vi göra åt det i så fall? Vi på Fråga SYV har ingen möjlighet att själva kontrollera kvalitet på olika utbildningar. Vi kan rekommendera de utbildningar som vi vet kontrolleras av svenska myndigheter, ex. yrkeshögskoleutbildningar, www.yhguiden.se som kontrolleras av MYH, Myndigheten av yrkeshögskola;
    • Julia :

      Jag kan mycket väl tänka mig att du kan få jobb där samtal (bl.a Motiverande samtal) ingår, men då inte som just "kurator", utan ex. som  kaa-ansvarig

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    om du inte vill eller kan söka till socionomprogrammet, men vill jobba med att genomföra samtal, bl.a MI (motiverande intervju) - då kanske du kan försöka få jobb som
    Motivationscoach > eller som SYV >, som än så länge inte är ett legitimations-yrke och arbetsgivare får anställa med "vilken utbildning" som helst; "behörig SYV" är hen med examen från SYV-programmet, men man kan få jobb som obehörig syv.