rebecca
    hej! jag har funderat väldigt länge på om jag ska välja en ib-linje på gymnasiet. (jag har funderat på bladins i malmö) och jag undrar även vad det krävs för att komma in på den linjen och ungefär hur mycket meritvärde man behöver, eller om det bara är ett prov man behöver göra. Är det bara i engelska man behöver göra provet eller i något annat ämne också?

    Ifall man väljer IB, vad kan man sedan läsa vidare till?

    tacksam för svar :)

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej Rebecca!

    Eftersom undervisningen på IB sker på engelska, är det viktigt att du har goda muntliga & skriftliga kunskaper i språket.
    Behörig till IB är man om man uppfyller behörighetskraven till Samhällsvetenskapsprogrammet eller till Naturvetenskapsprogrammet samt har tillräckliga kunskaper i engelska och för övrigt antas kunna tillgodoräkna sig utbildning på IB programmet.

    Ibland krävs det att elever som söker till IB gör ett engelska språk-test med det kan variera från skola till skola.
    Vad meritvärdet är kan variera år från år, på den här sidan kan du se tidigare års statistik.

    Här kan du läsa mer om IB.

    Ett IB-program ger grundläggande behörighet till högskoleutbildning i Sverige.

    Hoppas svaren hjälpte dig.

    Hälsningar
    Melina, SYV