Wanda
    Hej!
    Jag har snart läst klart ekonomiprogrammet på gymnasiet och har funderat på att läsa ett tekniskt basår efter sommaren för att senare plugga till ingenjör. Undrar däremot om det krävs något speciellt för att klara av ingenjörsutbildningen och bli en bra ingenjör? Är det något man ska vara extra bra på från början? Vilka personliga egenskaper är bra att ha? Jag funderar främst på industriell ekonomi och byggnadsingenjör.

    Och jag har inte hel fel nu när jag säger att jag ska läsa ett tekniskt basår och inte naturvetenskapligt väl?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Wanda,

    vi på Fråga syv råder att söka både till det Tekniska basåret och till Komvux och kanske även till flera olika folkhögskolor samtidigt.

    Det finns tyvärr inte garantier på att få en studieplats, därför "vinner man på" att göra många ansökningar för att för varje ny ansökning har man en ny chans att få en studieplats.
    Du har Rätt: det är ett Tekniskt basår som du ska söka på högskolenivå. Till Komvux söker du i den kommunen där du är skriven/folkbokförd.

    Angående personliga egenskaper och vad behöver vara bra på för att kunna bli "bra ingenjör" så är det att man är noggrann, gillar Fakta, är bra på matte, är kreativ och lösningsfokuserad person.
    Du får gärna kika på olika yrkespresentationer på www.framtid.se - ex. Ingenjör>>, Högskoleingenjör>>, Civilingenjör>>.

    Hälsningar

    Mikael SYV