Cecilia
    Hej!
    Jag har läst en kandidatexamen i företagsekonomi. I min utbildning ingick då fek A, B &C (90 hp), nationalekonomi A (30hp), statistik (15hp), handelsrätt (15hp) och valfria kurser (30hp) där jag har läst kurser inriktade mot management och marknadsföring.

    Jag har funderat på att istället utbilda mig till fastighetsmäklare, och undrar därmed hur mycket mer jag skulle behöva läsa till och hur mycket av mina tidigare studier jag skulle kunna tillgodoräkna mig?

    Med vänliga hälsningar Cecilia

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Cecilia,

    Man kan sätta ihop sin egen utbildning till Fastighetsmäklare av separata (fristående) kurser, se nedan vad som gäller:
    Utbildningen skall omfatta minst 120 högskolepoäng (hp)* fördelade på följande kunskapsområden:

    • Fastighetsförmedling (minst 30 högskolepoäng)
    • Civilrätt (minst 15 hp)
    • Fastighetsrätt (minst 15 hp)
    • Skatterätt (minst 7,5 hp)
    • Ekonomi (minst 15 hp)
    • Byggnadsteknik (minst 7,5 hp)
    • Fastighetsvärdering (minst 7,5 hp).
    • Resterande 22,5 hp (högskolepoäng) ska utgöra fördjupning eller breddning inom något av de ovan nämnda kunskapsområdena eller inom nationalekonomi.

    Registrering som Fastighetsmäklare beviljas av den statliga myndigheten Fastighetsmäklarinspektionen. Det finns olika typer av registrering till Fastighetsmäklare.

    Liselotte

    I listan /ovan/ kan du se vilka kurser du saknar. Det är Fastighetsmäklarinspektionen som beviljar registrering som fastighetsmäklare i Sverige. Du kan också kontakta Fastighetsmäklarinspektionen för att det är de som bestämmer! :)

    Lycka till!

    Vänligen

    L. :)