Anton
    Hej!

    Jag har gick ut från gymnasiet 2011 och fick slutbetyg. Jag har nu studerat en tid både på komvux och prövningar på mitt gamla gymnasium. Jag undrar det där med 30 juni 2016 ska det bli svårare för oss som gör prövningar i det gamla systemet eller? Jag har 8 stycken prövningar kvar och har anmält mig till komvux och jag ska börja med det här nu i Januari. Min fråga är om jag inte hinner kommer det bli mycket svårare för mig då jag behöver läsa i det nya systemet eller vad menas det där 30 juni 2016?

    En annan fråga angående prövning så undrar jag vad som gäller när man vill göra en prövning på komvux. Om jag vill tex göra en prövning i Datorkunskap kan komvux neka mig till det här? Om jag skulle vilja komma till min livsdröm och jag inte skulle få det hur tänker de då och vad skulle jag behöva göra om jag vill söka på just b2 gruppen?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Anton,

    du väljer inte i vilken urvalsgrupp du prövas, dvs du söker inte i BII gruppen. Det är antagning.se som bestämmer i vilka urvalsgrupper du prövas, så det behöver du inte tänka på.

    Prövningar kan du göra i andra kommuner också, inte bara i din kommun. Se vilka kommuner erbjuder prövningar i de rätta ämnena och ansök.

    Komvux tvingas till att neka till  prövning om de inte har en behörig lärare.

    Efter 30juni 2016 kan man göra prövningar i de nya kurserna, det har Skolverket beslutat om och vi fick svar att det inte blir någon förlängning av möjlighet att göra prövningar i de gamla kurser.

    Mvh Mikael SYV

    • Anton : Okej, tack för det! Jag undrar också om prövningar i nya systemet. Är det inte svårare att få ett bättre betyg i det nya systemet än det gamla? Tex när jag ska göra religion A så vill jag helst ha betyg MVG i den kursen och MVG motsvarar väl A i det nya systemet som jag förstår är inte helt lätt att få?
    • Anna : jag tycker tvärtom! :) Om man inte riktigt når till högsta kunskapsnivå, får man i det gamla systemet - betyget VG men i det nya får man B som är = mitt emellan A&B, dvs högre. På så sätt är det nys systemet bättre, därför att betygsskala innehåller fler "stationer" och betyget mer exakt motsvarar den studerandes kunskaper. :)