C
    Jag vill kunna påverka hur psykiatrin fungerar och är uppbyggd. Främst genom vilka regler som finns som ger människor rätt till samtalskontakter, vad som ska definiera primär- respektive specialistvård, vilka resurser som erbjuds. Men är även intresserad av att arbeta fram nya sorters terapier som kan hjälpa de allra svårast sjuka. Förstår att detta är en stor fråga. Men är mest ute efter vilken kompetens/utbildning som ger mig störst möjlighet att påverka längre fram?? Politik, psykiatriker, psykolog, psykoterapeut, doktorera eller möjligtvis författare?? Bilda opinion via sociala medier? Kan jag göra något nu utan utbildning genom att förmedla min och andras erfarenheter? Eller är det bättre att utbilda sig och förändra yrket/systemet inifrån där man har möjlighet? Eller är det bäst att genom politik förändra utifrån och ta in någon annans expert-kompetens? Hoppas ni förstår min fråga. Vet att det inte finns något rätt eller exakt svar. Men vill mest bara ha lite guidning.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej C,

    om du vill arbeta med att få fram metoder för behandling av psykiatriska sjukdomar, då vill jag i första hand rekommendera satsa på yrket Psykiatriker, som är specialistläkare med specialiseing inom psykiatri. I grunden är det examen från läkarprogrammet som man ska ha. alltså, behöver man som första steg utbilda sig till Läkare.

    Du får också gärna ställa din fråga till Socialstyrelsen.
    Du kan också kontakta olika politiska partier - för att undersöka om du kan "gå via" politiken - för att skapa opinion.

    Det du kan göra inom mycket kort och utan ngn speciell utbildning, är att börja skriva en blogg och/eller skapa en hemsida som handlar om den frågan som du "brinner för".

    Ang. om det är bättre att påverka "inifrån" eller "utifrån" så är det nog bäst att jobba på alla fronter samtidigt. Se om du vill/kan komma in på läkarprogrammet. I andra hand kanske du kan söka till sjuksköterskeprogrammet för att sedan vidareutbilda dig till Psykiatrisjuksköterska.
    Om du inte vill eller kan utbilda dig till läkare eller sska, börja skriva blogg, kontakta politiker, soc.styrelsen och läkarförbunden och diverse andra organisationer, myndigheter och samfund.

    Kika också på olika hemsidor som handlar om psykisk hälsa och ohälsa, t.ex uppdragpsykiskhalsa.se och kontakta de ansvariga för sidorna, hör vad de kan tipsa dig om!