sara
    Hej! Det är så jag går tredje året på naturvetenskapsprogrammet just nu och snart får man söka till universitet. Jag vet verkligen inte vad jag ska välja, jag är helt borta, vet inte vad jag gillar och vill verkligen söka till något jag gillar =( Jag har haft svårigheter nu i det sista året och har börjat ogilla nästan allt. Jag undrar vart jag kan få hjälp och ifall jag kan vända mig till någon som kan leda mig vägen liksom? /tack på förhand =)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sara!

    Jag förstår att du vill satsa på något du gillar men det blir mycket svårt om du inte riktigt vet vad det är du gillar. Kanske bör du göra ngt annat ett tag efter gymnasiet - jobba eller gå på praktik?

    Du kan givetvis göra ansökningar till högskola och till flera olika yrkeshögskoleutbildningar och även till andra efergymnasiala utbildningar. Det är alltid OK att tacka Nej till en erbjuden studieplats, därför är det helt ofarligt att söka till olika utbildningar. Det är bättre att söka än att inte söka. Om du inte söker, får du ingen plats. Om du söker och kommer in, får du sen bestämma om du ska läsa eller tacka Nej till erbjuden studieplats.

    Att läsa på eftergymnasial nivå (nästan oavsett vad det är man läser) är en värdefull erfarenhet och en merit i sig.

    Det finns mycket olika vägar att gå: du kan, som sagt, söka massvis med olika utbildningar och söka jobb och praktikplats samtidigt. Och se sen vad du väljer av det som du kommer in på. Bl a kan du söka Grundläggande Militär utbildning hos försvarsmakten, till folkhögskola, till yrkeshögskola och till högskola. Tacka Ja eller Nej till en plats på högskola kommer du att behöva göra i juli och det är mars idag. Under tiden kan mycket hända och du kanske kommer på vad du vill göra.

    Prata med SYV på din skola, med dina lärare och med kurator. Se på www.studera.nu - om det finns någon högskoleutbildning som du vill söka och på www.yhguiden.se - om det finns några YH som är intressanta för dig. Till varje yrkeshögskoleutbildning söker man separat och helt oberoende av andra utbildningar. Till högskola kan du söka upp till 20 alternativ. Det kanske du redan vet och tänker att det är inte det du vill få svar på - utan du vill få svar på vad som passar dig, vad som skulle kännas bra för dig och att vi på ngt. sätt ska komma med förslag som du skulle tycka är "mitt i prick". Tyvärr så är det en omöjlig uppgift - och skulle blir en gissningslek, att jag skulle försöka gissa vad som skulle passa dig...

    Jag kan ge följande råd: se på www.framtid.se - om du hittar något yrke som lockar mest. Om inte, sök efter utbildningar på de sajter som jag tipsade om ovan - om det blir frestande att söka till en eller flera olika utbildningar. Om inte det - sök jobb (vilket jobb som helst) och om du inte får ett jobb, försök få praktikplats.

    Genom att träffa människor och skaffa dig mer erfarenhet, höjer du dina chanser att komma fram till vad du göra i framtiden.

    Jag hoppas att någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!

    Bästa hälsningar

    Julia Syv

    • : Tack så jättemycket för ditt svar! Det du skrev är nog lämpligast att göra =)! /Mvh
    • Milla : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till! hör gärna av dig och berätta hur det går.