Alva

    Hej!

    Jag har precis börjat mitt andra år på teknik - samhällsbyggande och miljö programmet på gymnasiet. Men på sista tiden har jag blivit mer intresserad av att bli någon form av polis. Jag gillar min klass och tycker programmet är roligt så vill därför helst inte byta. Men jag känner ändå att det är nog inte det jag vill jobba med.

    Fråga 1: Jag vill jobba med att lösa brott och mord och hitta de skyldiga och liksom leva mig in i personen som utförde brottets hjärna och tänka hur den tänkt och tänker, för att hjälpa utredningen. Jag kan tänka mig att jobba inom den mer "tekniska" delen också men är nog mer fascinerad av det psykologiska. Jag har läst igenom kraven för att bli polis på polisens hemsida. Vilka yrken skulle kunna passa in på det jag helst vill jobba som?

    Fråga 2: Eftersom jag precis börjat andra året så ska jag snart välja mina individuella val. Min skola har väldigt bra utbud på individuella val och mycket att välja från. Och jag kommer nog välja tre stycken om jag får chansen (då jag pratat med SYV på min skola om utökat men hon sa nej till det och hänvisade till att välja tre individuella istället). Vilka kurser tror du skulle vara smarta att välja, med åtanke vilken linje jag går och det jag vill bli?

    Fråga 3: Jag vill nog plugga vidare direkt efter gymnasiet också. Tycker det verkar roligast i Lund, Göteborg eller utomlands. Dock har jag inte så bra koll på universitet och vad de erbjuder. Har bra betyg och undrar vilka universitet och utbildningar du tror är bra?

    Tack på förhand om du svarar!

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Alva,

    jag vill börja med att svara på frågan om vilka valbara kurser jag vill råda dig att välja och jag råder dig välja i första hand Historia 1a2, en liten 50-poängskurs, detta för att ni på Teknikprogrammet läser lite för lite historia och du utan komplettering i form av historia 1a2 - kommer ej bli behörig till Polisutbildningen i Sverige.
    Välj också läsa Psykologi och Engelska 7 inom Individ.val, om det går.

    Nu - till yrken: kika gärna på Mordutredare>>, Civil utredare>>, Kriminolog>>, Polis>>, Brottsförebyggnade samordnare>>, IT-Forensiker>>.

    Liselotte

    Angående val av eftergymnasial utbildning:
    om du vill gå via "polis-ingången" då är det Polisutbildningen>> du bör söka till.

    Annars, så brukar man välja utbildning utifrån det yrke som man "siktar pä", men man kan också börja läsa kriminologi, t.ex - och se vart det "bär" sedan... du kanske på sikt blir Forskare>> i kriminologi? :)

    Att välja utbildning till eftergymnasiet nu, när du börjar i åk2 - kan bli svårt. Detta pga utbildningsutbud förändras. En utbildning som du väljer idag kanske inte finns när det blir dags att söka, men det kanske då finns många andra utbildningar som idag ännu inte finns... :)

    Du har ännu mycket gott om tid. Lär gärna om många olika yrken på www.framtid.se och kika på vad som idag finns att läsa på högskolrnivå - www.studera.nu är adress till högskolornas gemensam hemsida.

    Jag har också en fundering ang. ditt kommande Gymnasiearbete, som är en obligatorisk kurs i åk3. Kanske kan du börja fundera på att hitta ett tema för GA som har både med teknik och brottsbekämpning att göra? Temat måste ha med Teknik att göra pga du ska ta examen från Teknikprogrammet, men försök förena det med ditt intresse med brottsbekämpning/kriminologi på något sätt. Det kan bli en spännande kombination. Du kan börja formulera frågor till ditt GA och börja samla material - redan nu.

    Vänliga hälsningar

    L. :)