student
    Hej, jag har fått en blankett där jag ska välja ifall jag vill gå träning och hälsa eller räddningsmedicin och akutsjukvård. Jag har tänkt på att bli apotekstekniker, men är det då räddningsmedicin och akutsjukvård jag ska välja då? och vad måste jag ha för betyg för att kunna studera till en apotekstekniker då en apotekstekniker studerar 1.5 år i högskolan.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Dalal,

    som det är idag, februari 2018, så är Apotekstekniker>> en Yrkeshögskoleutbildning, som ligger alltså inom Yrkeshögskola.

    Kika gärna på de yrkeshögskoleutbildningar som leder till yrket Apotekstekniker som vi vet är beviljade och har framtida starter - på YRGO i Göteborg>> och på >>Frans Schartaus Handelsinstitut i Stockholm. Behörighetskraven till både dem inkluderar godkända betyg i svenska eller SAS, svenska som andraspråk 2 och Naturkunskap 2. Det ställs inte några krav på att ha läst räddningsmedicin eller träningslära. Det är alltså valfritt vilken av de kurser du väljer; det lär inte ha någon betydelse för din behörighet till utbildningen till apotekstekniker; i alla fall enligt det som vi vet idag.
    Vänligen och lycka till i dina studier!

    Julia syv