Aria
    Hej
    Jag heter Aria och går på Petri i Malmö, tredje året. Jag undrar om något. Min bror gick först i Pauliskolan Malmö teknikprogrammet men efter ett år så ändrade han sin skola till Peabskolan i Malmö inriktning bygg och anlägningsprogrammet. Han har avslutat sina studier men problemet är att han inte vill jobba inom det yrket. Det han gillar är bilar, tex: försäljare eller de som tillverkar bilar. Frågan till er är: vad behöver han göra och/eller komplettera?
    Tack i förhand
    Med vänliga hälsningar: Aria

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Aria,

    om jag förstår din fråga rätt, så handlar det om att din bror, som på gymnasiet lärde sig ett av "bygg-yrken", vill nu jobba med bilar i stället - som bilförsäljare>> eller som "bilbyggare/fordonsmontör>>" (på fabriken som tillverkar bilar), stämmer det?

    För det första är det bra att få fram Exakt vilket yrke som din bror är intresserad i första hand? Och även är det bra att ta fram några andra yrken - i vilka han är intresserad "i andra hand".

    Det finns många olika "bilyrken", ex. >>>besiktningstekniker>>>bilbärgare  och  >>>bilrekonditionerare.

    Har din bror körkort?
    Det är mycket fördelaktigt att ha körkort om man vill jobba med bilar.

    Be din bror att titta på olika yrken på www.framtid.se - och välja dem yrken som har är mest intresserad av. I många yrkesbeskrivningar står det info om vilken utbildning som krävs.
    Du eller din bror är välkomna att höra av sig igen, när ni vet exakt viket eller vilka yrken som han är mest intresserad av.

    Allmänt gäller:
    Det är arbetsgivare som bestämmer vem som får anställning. De yrken som du nämner i din fråga är inte sådana yrken där man är tvungen att ha någon speciell utbildning, utan man kan få anställning först och få utbildning på arbetsplatsen, efter det att man fick anställning.
    Därför råder jag din bror att söka alla de jobb som han vill ha. Vi hoppas han får anställning och sedan utbildning på arbetsplatsen - det är mycket fördelaktigt att få utbildning, när man redan är anställd (man får lön under tiden man får utbildning).

    Bästa hälsningar och hälsa din bror LYCKA TILL från oss här på Fråga SYV!

    ANNA