Milla SYV på FrågaSYV

    Högskola/universitet och yrkeshögskola är 2 olika skolformer; båda har för-& nackdelar. Du kan söka till båda samtidigt; det är oberoende av varandra antagning.

    Studie- och yrkesvägledare
    • : aha okej tack men påverkar någon av dessa skolformer arbetslivet? alltså vad skulle kunna skilja sig då jag tänker ena läser mer teori medan den andra är blandad och mer praktiskt
    • Milla : Yh utb är kortare och mer praktiska - ofta får folk jobb på sin LiA plats, på praktikplatsen, alltså; man börjat tjäna pengar snabbare pga yh är kortare.
    • Milla : Men vill man på sikt bli forskare eller högskolelektor - är i så fall akademisk utb att föredra dvs utb på högskola/universitet.
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    yrkeshögskoleutbildnignar tas fram utifrån arbetslivets aktuella behov. Chansen att få jobb efter en yh-utbildning är därför mycket stor. I princip alla som vill ha jobb, får jobb om de klarar en yrkeshögskoleutbildning.
    Däremot är inte högskoleutbildningarnas främsta uppgift att "ge jobb". Högskoleutbildningar ger teoretisk kunskapsbas och man kan söka läsa vidare eller göra vad för ngt. som helst... de är inte direkt anpassade efter arbetslivets aktuella behov. Det är inte ovanligt att vara arbetslös med en högskoleexamen.