Love
    Hej, jag har målet att bli civilutredare och eventuellt brotts/mordutredare och undrar lite hur bästa vägen skulle vara att komma dit?

    Har läst att flera sagt beteendevetare, för att sedan söka in som civilutredare och jobba sig uppåt, medan andra sagt kriminologi eller utbildning till polis. Undrar lite vad ni tycker.
    Tack så mycket på förhand.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Love!

    Jag rekommenderar i första hand söka till polisutbildningen och detta för att de inom polisen bara någon gång ibland annonserar om tjänster som ej kräver polisutbildningen i bagaget. Se om du idag kan hitta ngn jobbannons om Civilutredare som sökes; jag hittade inte en enda. Det är alltså ganska osannolikt att få jobb som civilutredare: det kan gå flera år utan att en enda tjänst finns att söka men sedan kan det finnas ngn satsning då flera hundra civilutredare ska anställas på kort tid men då kanske på orter dit du inte vill/kan flytta till.

    Studie- och yrkesvägledare