Angelina
    Hej.
    Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Angelina;

    vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(

    Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.

    Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.

    Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
    Vänligen
    ANNA

    Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:

    "--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
     

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:

     

    "Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.

    Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.

    En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.

    Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
    Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018

    Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine

    >> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan

    www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)

    Litteratur och myndigheter
    Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats

    >> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".

    Vänliga hälsningar
    Fråga SYV

    Liselotte
    Saga SYV

    Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.

    Här nere kommer listan:

    Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006).  Promoting post-school success for all:  The role of collaboration in person-centered transition planning.  Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.

    OBrien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.

     Trainor, A. A. (2007).  Person-centered planning in two culturally distinct communities:  Responding to divergent needs and preferences.  Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103. 

      Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality:  Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.

    Callicott, K. J. (2003).  Culturally sensitive collaboration within person-centered   planning.  Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1),   60-68.

     Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L.   (2010).  Person-centered planning:  Analysis of research and   effectiveness.  Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.

     Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities-  development approach to helping.  (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage   Learning, Belmont, CA.

     Halburn, S. (2002).  How science can evaluate and enhance person-centered   planning.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27,   (4), 250-260.

     Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002).  Person-centered planning:  Research, practice,   and future directions.  Baltimore:  Paul H. Brookes.

     Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012).  Planning for Implementing Assistive Technology:          A Functional Approach for Practitioners.  In J. Jiyou (Ed.), Educational   Stages and Interactive Learning:  From Kindergarten to Workplace Training   (pp.485-497). Hershey, PA:  IGI  Global 

    Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010).  Developing a long-  term vision:  A road map for students futures.  Teaching Exceptional   Children, 43(2), 8-14.

    Hoppas det blir till hjälp!
    S.

     

     

    Frågor och svar taggade med 'Norrköping' (6 st.)

    • oliko

      Åka Tåg Till Skolan?

      Hej! Jag går i 9 och efter sommaren skulle jag vilja börja i en skola som ligger i Norrköping, nu bor jag i Stockholm och skulle därför behöva åka tåg till skolan varje dag. Finns det något speciellt kort så man kan åka billigare (sånt som kan finnas för bussar) eller något liknande? För annars...

      Milla : : Hej,vilka tågkort som finns kan ändras (och ibland ganska snabbt); de kort som finns idag kanske inte finns då det blir dags för dig att köpa tåg-kortet... Annars, så tänker jag så... Läs hela svaret
    • oliko

      Skola i annan stad?

      Hej! Jag är 15 år och ska börja gymnasium efter sommaren. Min dröm är att gå på en skola som ligger i Norrköping, men eftersom att jag bor i Stockholm så skulle det bli svårt då jag skulle behöva åka tåg varje dag vilket skulle kosta mycket pengar och ta lång tid. Eftersom att skolan inte...

      Milla : : Hejsan,det är tyvärr väldigt svårt som gymnasieelev att skaffa sig bostad på annan ort. Som icke-myndig får du inte ingå avtal så det är dina vårdnadshavare som får... Läs hela svaret
    • Marcia

      Prioriteringar och rangordning för reserver ?

      Hej! Igår fick jag mitt antagningsbesked till sjuksköterska programmet där jag blev antagen vid Liu (campus Norrköping) och blev reserv i campus Linköping nummer 1 med BII samt 38 med HP. Kollade även att det blir runt 70-80 personer som blir antagna på...

      Anna: : Hej Marcia!som reserv nr.1 har man god chans att komma in. Men det kan inte finnas garanti på att komma från reserv. Så här funkar det: om någon av de som fick besked ANTAGEN... Läs hela svaret
    • Camilla

      När kommer min son veta om han får ett boende?

      Min son har kommit in på Himmelstalundsgymnasiet till hösten, men han har inte fått något besked om elevhem. Han bor i Västerviks kommun och ska bo i Norrköping när han ska plugga. När och hur kommer han få veta om han får ett boende i...

      Daniel: : Hej Camilla,har ni frågat på skolan om boende? Jag tror att din fråga gäller den här skolan - Gymnasieguiden.se/gymnasium/himmelstalunds-utbildningscentrum - på länken som... Läs hela svaret
    • Delis

      ett Gymnasium med både ekonomi och musik, i Linköping/Norrköping?

      Hej! Jag undrar ifall det finns något gymnasium i Linköping /Norrköping (Östergötland) med både ekonomi och musik. Alltså inriktningen ekonomi men jag kan ha musik vid sidan om, det spelar ingen roll bara jag får hålla på med båda två. Jag hittar inget så jag undrar om ni kan hjälpa mig att...

      Mikael: : Hej Delis i Norrköping är det fyra gymnasier som erbjuder EK>> och i Linköping är det är det 7 st.>> Folkungaskolan>> erbjuder EK och har... Läs hela svaret
    • Julia

      När är gymnasiemässan i Norrköping 2014?

      Jag har försökt leta överallt men hittar inte datumet/datumen. När är gymnasiemässan i Norrköping i år (2014)? Vart finns den? Eller är det i hela Norrköping så att säga?

      Julia: : Hej Julia, jag hittade följande information: på sidan https://www.gymnasiestudera.se/2014/oppethus2014ny.aspx Gymnasiemässa för Östra Samverkansområdet 2014-11-15 Kl 9-14 Nya Parken Teknikhallen i... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga