Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32167 frågor besvarade.
Vägleda analfabeter ?
Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
3 Svar
Hej Angelina;
vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(
Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.
Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.
Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
Vänligen
ANNA
Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:
"--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:
"Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.
Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.
En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.
Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018
Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine
>> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan
www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)
Litteratur och myndigheter
Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats
>> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".
Vänliga hälsningar
Fråga SYV
Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.
Här nere kommer listan:
Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006). Promoting post-school success for all: The role of collaboration in person-centered transition planning. Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.
O’Brien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.
Trainor, A. A. (2007). Person-centered planning in two culturally distinct communities: Responding to divergent needs and preferences. Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103.
Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality: Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.
Callicott, K. J. (2003). Culturally sensitive collaboration within person-centered planning. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1), 60-68.
Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L. (2010). Person-centered planning: Analysis of research and effectiveness. Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.
Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities- development approach to helping. (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage Learning, Belmont, CA.
Halburn, S. (2002). How science can evaluate and enhance person-centered planning. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27, (4), 250-260.
Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002). Person-centered planning: Research, practice, and future directions. Baltimore: Paul H. Brookes.
Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012). Planning for Implementing Assistive Technology: A Functional Approach for Practitioners. In J. Jiyou (Ed.), Educational Stages and Interactive Learning: From Kindergarten to Workplace Training (pp.485-497). Hershey, PA: IGI Global
Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010). Developing a long- term vision: A road map for students’ futures. Teaching Exceptional Children, 43(2), 8-14.
Hoppas det blir till hjälp!
S.
Frågor och svar taggade med 'tenta av kurs på gymnasiet' (8 st.)
-
Tenta av gymnasiet?
Hej, Jag går första året på gymnasiet och tycker det går långsamt och vill bli klar med det så snabbt som möjligt. Så jag gick till min SYV och frågade men hon sa att lärarna inte har tid. Jag undrar om det finns något...
Hej,en gymnasieelev har rätt att göra prövningar i två fall: om hen fick F i en kurs eller om undervisning i en obligatorisk kurs inte kan erbjudas/genomföras. Att tenta "framåt" alltså en... Läs hela svaret -
Kan man slippa UF?
Hej, när skolan börjar ska vi driva UF företag på min skola som en stor del av utbildningen i Företagsekonomi 2 och Entreprenörskap och företagande. Jag driver redan eget företag utanför skolan och ligger långt framme när det...
Hej,du kan kontakta skolverket som har experter i skol-juridiska frågor. Du kan t.ex ringa till skolverkets upplysningstjänst tel. nr 08-52733200.Av de svar vi tidigare fått från experter framgick att i fall en... Läs hela svaret -
Kan man tenta av engelskan?
Jag vill gå vård och omsorg men behöver läsa till tre kurser (2 för att ha högskolebehörighet och en för att koma in på utbildning) men skolan erbjuder endast två individuella val. Kan jag tenta av engelskan så jag inte behöver plugga på komvux?
Hej Sara, det skulle vara bra att veta Vilka är de 3 kurserna som du behöver för behörighet till en eftergymnasial utbildning, då kan jag ge ett bättre (mer anpassat) svar.Vad... Läs hela svaret -
Läraren gav fel information om prövning Vad ska jag göra?
Hej SYV! Jag går i trean och vill tenta av engelska 7. En av dom delar som vi måste göra på prövning är att skriva argumenterande text utifrån en frivillig novell. Jag gick till läraren och beskrev hur jag planerar att skriva det och vilken novell...
Hej Anna,har du några "Bevis" på vad läraren sa? Det kan vara en missuppfattning ... och inte ngt. "fel"; t.ex att du tror att läraren sa Ja... men... Läs hela svaret -
hur ska NP påverka mina betyg?
Hej SYV! Jag har två frågor. Jag går i trean nu och har engelska 7. Vad händer ifall jag struntar i alla uppgifter och prov som läraren ger oss och istället skriver jag bara NP där jag kommer säkert få C eller B? Om jag skriver aldrig uppgifter...
Hej Anna,SYV sätter inte betyg. Kan därför inte svara på frågor om betygssättningen; det är lärarens kompetens att sätta betyg, inte SYV-ens.Vill råda dig göra alla... Läs hela svaret -
får jag tenta av slutprovet istället att gå till lektioner?
Hej! Jag går på introduktionsprogrammet (språkintroduktion) , och i den här terminen har inte fått plats i några kurser som (religion - histori - geografi), eftersom det så många som ansluter sig, och jag behöver verkligen minst 12...
Hej Mohammed, Språkintroduktion är det Individuell studieplan som man läser inom ... du har en planering /eller borde ha/ - som är anpassad till dina behov, mål och... Läs hela svaret -
Tenta av kurser??
Tjena! Jag läser just nu första året på naturlinjen och har valt spanska som b-språk sedan 6:an. Jag pratar dock för övrigt även tyska mycket bra, därav undrar jag om det är möjligt att tenta av en extra kurs även trots att jag inte har deltagit i någon lektion under året. (min klasscoach...
Hej Kai! Rektor på ditt program kan bevilja dig tenta av "vilka kurser som helst", men kan också säga Nej. Prövning har du rätt att genomgå - endast om kursen ingår i din Studieplan och du inte har... Läs hela svaret -
Läsa engelska 6 på komvux eller annat alternativ?
Har en frågande angående Engelska 6-kursen. Jag går andra året på naturbruksprogrammet och engelska 5 är en obligatorisk kurs som vi läste i ettan, slutade då på ett B i betyg. Engelska 6 är ett individuellt val jag valt till för att kunna plugga vidare, men vi har bytt lärare väldigt mycket...
Hej Linda! Tråkigt att du inte trivs med din engelsklärare! Det är den som kommer att sätta betyg "på dig". Att du skaffar dig kunskaper genom självstudier eller på en kvällskurs via en studieförbund - är... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga