Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32117 frågor besvarade.
Vägleda analfabeter ?
Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
3 Svar
Hej Angelina;
vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(
Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.
Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.
Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
Vänligen
ANNA
Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:
"--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:
"Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.
Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.
En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.
Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018
Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine
>> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan
www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)
Litteratur och myndigheter
Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats
>> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".
Vänliga hälsningar
Fråga SYV
Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.
Här nere kommer listan:
Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006). Promoting post-school success for all: The role of collaboration in person-centered transition planning. Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.
O’Brien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.
Trainor, A. A. (2007). Person-centered planning in two culturally distinct communities: Responding to divergent needs and preferences. Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103.
Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality: Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.
Callicott, K. J. (2003). Culturally sensitive collaboration within person-centered planning. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1), 60-68.
Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L. (2010). Person-centered planning: Analysis of research and effectiveness. Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.
Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities- development approach to helping. (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage Learning, Belmont, CA.
Halburn, S. (2002). How science can evaluate and enhance person-centered planning. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27, (4), 250-260.
Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002). Person-centered planning: Research, practice, and future directions. Baltimore: Paul H. Brookes.
Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012). Planning for Implementing Assistive Technology: A Functional Approach for Practitioners. In J. Jiyou (Ed.), Educational Stages and Interactive Learning: From Kindergarten to Workplace Training (pp.485-497). Hershey, PA: IGI Global
Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010). Developing a long- term vision: A road map for students’ futures. Teaching Exceptional Children, 43(2), 8-14.
Hoppas det blir till hjälp!
S.
Frågor och svar taggade med 'räkna ut betygspoäng' (9 st.)
-
Moderna språk betygsvärde?
Hej, Stämmer det att om man har moderna språk i grundskolan blir alltid meritvärdet högre? Om jag ligger back i moderna språk och har lång väg att gå för att klara att få betyg i det. Är det inte bättre att jag fokuserar...
Hejsan,du får gärna läsa på gymnasieguiden.se/räkna-ut-ditt-meritvaerdeOm en elev har betyget D i 17 ämnen i sitt slutbetyg från grundskolan (ett av de ämnena Moderna språk som... Läs hela svaret -
16e/17e betyget?
Jag har hört att man kan byta ut vilket betyg som helst mot t ex betyg i modersmål, alltså även betyg i de behörighetsgivande ämnena. Så även om man måste vara godkänd i t ex historia för att komma in på...
Hej Lovisa!Vi på FRåGA SYV gör inte antagning till gymnasiet, det gör gymnasieantagningskanslierna. Du får gärna ställa din fråga till gymnasieantagningskanslierna. Min tolkning av reglerna... Läs hela svaret -
Fördelar med elevens val?
Hej! Jag går i 8an och min skola erbjuder elevens val så i början av 8an så valde jag elevens val. Så jag har alltså både mitt moderna språk och elevens val. Men ingen har riktigt berättat om det är några fördelar med detta förutom att man får lära sig ett till språk?
Hej Emma, det är bra att lära sig ett till språk! Sedan kan det också finnas fördelar i att läsa fler ämnen på grundskola, när man söker till gymnasiet. Om gymnasieplats... Läs hela svaret -
Får jag ha 17 ämnen att räkna på vid ansökan till gymnasiet?
Hej Jag vill räkna in min extra gymnasiekurs i skolan som ett betyg till ansökan till gymnasiet. Jag har läst första årets gymnasiematematik och fick betyg B i kursen och utgår därför ifrån att det betyget kan ingå bland mina 17 bästa betyg från grundskolan - till meritvärdet. Stämmer det...
Hej Martin, hur man räknar ut Betygspoäng/Mtv (meritvärde) vid ansökan till gymnasiet kan du se på www.gymnasieguiden.se/informeras/raekna-ut-ditt-meritvaerde och det... Läs hela svaret -
Skillnad mellan att ha modernspråk och inte hur påverkas betygen?
Hej! jag går i åk 9 och ska söka till gymnasiet. Jag räknade mina betyg och de var 322,5 men i gymnasieansökningen är det 307,5. Bara för att jag fick ta bort lägsta betyget som var C. Det blev bara 16 st ämnen. Jag har inte modernspråk. Så är max värdet för mig 320? Medan tex en kompis som...
Hej Aya, jag kan håIIa med dig om att det kan uppIevas som orättvist men tanken är att uppmuntra eIever att Iäsa Moderna språk. De som har godkänt betyg i... Läs hela svaret -
betyg att söka till gymnasiet med?
Om jag förstått saken rätt så kan elever i grundskolan byta ut ett sämre betyg mot betyget i modersmål... Men jag har inte förstått hur det går till. Kan nån förklara? Är det något som sker automatiskt?
Hej, Det är antagningskanslierna som räknar fram de Betygspoäng***, som eleven konkurrerar med om plats på gymnasiet. Förklaring och även praktisk räknehjälp finns på... Läs hela svaret -
Läggs mitt modersmålsbetyg med i mina meritpoäng nu?
Hej! Jag går i 9an och ska snart söka in till gymnasium (några månader). Jag har betyg i alla ämnen, men funderar på att lägga till extra modersmål. Hur fungerar det nu? Kan man fortfarande "byta ut" det betyget i modersmål mot något annat ämne? Eller läggs inte modersmålsbetyget med i mina...
Hej, Sarah! det fungerar så här: om du får betyg i Moderna språk, då kommer du att ha betyget i moderna språk som ditt 17-de ämne. Av de övriga betygen... Läs hela svaret -
Hur funkar det egentligen?
Hej, ja hur funkar det egentligen? Om man läser modersmål så kan man få 360 poäng om man då fått alla A såklart. Men vad händer då? Har läst att om man läser 17 eller 18 ämnen så tas ett ämne bort (sitt sämsta ämne) och ''tillgodogör'' ett annat? Får man mindre poäng då eller? Vore bra med en...
Hej Alma! Förklaring finns på www.gymnasieguiden.se och jag skickade en snabblänk i min kommentar till din fråga, se ovan men mycket kort: max antal betygspoäng är 340; om man ej fått betyg i moderna... Läs hela svaret -
Räkna flera Moderna språk?
Moderna språk Min dotter läser moderna språk, franska, hebreiska och Jiddish. kan hon använda sig av betygen i samtliga dessa tre språk och byta ut mot andra betyg som inte krävs för att komma in på ett gymnasieprogram?
Hej Mikael! Det betyget som eleven får inom ramen för Språkval får räknas in som 17-de betyget. De andra två betyg i moderna språk kommer att räknas i - enbart om de ingår i "16 högsta betygen". Det är max 17 betyg man får räkna... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga