Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32165 frågor besvarade.
Vägleda analfabeter ?
Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
3 Svar
Hej Angelina;
vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(
Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.
Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.
Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
Vänligen
ANNA
Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:
"--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:
"Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.
Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.
En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.
Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018
Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine
>> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan
www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)
Litteratur och myndigheter
Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats
>> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".
Vänliga hälsningar
Fråga SYV
Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.
Här nere kommer listan:
Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006). Promoting post-school success for all: The role of collaboration in person-centered transition planning. Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.
O’Brien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.
Trainor, A. A. (2007). Person-centered planning in two culturally distinct communities: Responding to divergent needs and preferences. Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103.
Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality: Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.
Callicott, K. J. (2003). Culturally sensitive collaboration within person-centered planning. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1), 60-68.
Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L. (2010). Person-centered planning: Analysis of research and effectiveness. Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.
Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities- development approach to helping. (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage Learning, Belmont, CA.
Halburn, S. (2002). How science can evaluate and enhance person-centered planning. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27, (4), 250-260.
Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002). Person-centered planning: Research, practice, and future directions. Baltimore: Paul H. Brookes.
Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012). Planning for Implementing Assistive Technology: A Functional Approach for Practitioners. In J. Jiyou (Ed.), Educational Stages and Interactive Learning: From Kindergarten to Workplace Training (pp.485-497). Hershey, PA: IGI Global
Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010). Developing a long- term vision: A road map for students’ futures. Teaching Exceptional Children, 43(2), 8-14.
Hoppas det blir till hjälp!
S.
Frågor och svar taggade med 'familjebehandlare' (5 st.)
-
Yrken efter Sociologiprogrammet?
Jag har försökt läsa runt lite om Sociologiprogrammet men får inget grepp om det riktigt. Jag är intresserad av att jobba som familjerådgivare, kurator eller liknande yrken där man samtalar med människor. Jag har bättre grepp om...
Hej,du får gärna kika på framtid.se/yrke/sociolog där du kan bland läsa följande: "... exempelvis kan man bli anställd som Personalchef inom ett... Läs hela svaret -
Hur ska jag tolka kraven kring dessa yrken?
Hej Jag håller just nu på att titta på vad jag skulle vilja göra i framtiden och funderar just nu extra mycket kring två olika Yrken som jag är osäker på vad som krävs för att jobba som. Dessa två yrken är Familjebehandlare och Yrkeslärare. Familjebehandlare: Av det som jag läst mig till...
Hej!jag börjar svara ang. utbildning till Yrkeslärare. När man ansöker till yrkeslärarprogrammet, så är det en expert-grupp som bedömer de sökandes kunskaper och... Läs hela svaret -
Vilka liknande yrkestitlar (som kurator) finns det?
Jag skulle så gärna vilja jobba som kurator eller psykolog. Men jag har inte tillräckligt bra betyg för att komma in på en sådan högskoleutbildning. Att läsa upp matte och engelska är inget alternativ. Högskoleprovet då? Jo, jag försöker, men samma sak där. Matte och engelska är inget för mig....
Hej Amanda, kika gärna på följande yrken: Behandlingspedagog<< Socialpedagog<< Integrationspedagog<< Konstterapeut<< Hantverkspedagog<< även... Läs hela svaret -
Ska jag välja Socionomprogrammet?
Hej! Jag är väldigt sugen på att börja plugga nu efter att ha jobbat sedan jag tog studenten. Jag gick samhällslinjen med inriktning samhäll på gymnasiet. Jag vill jobba med människor och har funderat på någonting såsom kurator, familjerådgivare, socialsekreterare eller liknande. Är det...
Hej Emma! Socionom är en mycket bred utbildning och en bra grund för framtida karriär om man vill jobba som kurator, familjerådgivare, socialsekreterare eller med ungdomar "på glid" eller med... Läs hela svaret -
Vidareutbilda mig till efter socionomexamen?
Hej! Jag går just nu tredje året på HT-linjen. Jag har dock fått insikt om att jag inte alls vill jobba inom detta, men tänkte ändå ta studenten och göra klart allt. Tänkte läsa samhällskunskap 1a2 så jag blir behörig till att söka socionom (läser redan matte 2 utökat). Har sett att man kan...
Hej Tanya! Det finns många olika möjligheter att vidareutbilda sig efter Socionomprogrammet. T.ex. http://utbildning.gu.se/kurser/kurs_information/?courseId=SW2210 Var i landet vill du studera? Någon/några... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga