Angelina
    Hej.
    Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Angelina;

    vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(

    Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.

    Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.

    Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
    Vänligen
    ANNA

    Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:

    "--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
     

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:

     

    "Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.

    Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.

    En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.

    Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
    Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018

    Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine

    >> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan

    www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)

    Litteratur och myndigheter
    Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats

    >> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".

    Vänliga hälsningar
    Fråga SYV

    Liselotte
    Saga SYV

    Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.

    Här nere kommer listan:

    Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006).  Promoting post-school success for all:  The role of collaboration in person-centered transition planning.  Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.

    OBrien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.

     Trainor, A. A. (2007).  Person-centered planning in two culturally distinct communities:  Responding to divergent needs and preferences.  Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103. 

      Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality:  Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.

    Callicott, K. J. (2003).  Culturally sensitive collaboration within person-centered   planning.  Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1),   60-68.

     Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L.   (2010).  Person-centered planning:  Analysis of research and   effectiveness.  Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.

     Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities-  development approach to helping.  (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage   Learning, Belmont, CA.

     Halburn, S. (2002).  How science can evaluate and enhance person-centered   planning.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27,   (4), 250-260.

     Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002).  Person-centered planning:  Research, practice,   and future directions.  Baltimore:  Paul H. Brookes.

     Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012).  Planning for Implementing Assistive Technology:          A Functional Approach for Practitioners.  In J. Jiyou (Ed.), Educational   Stages and Interactive Learning:  From Kindergarten to Workplace Training   (pp.485-497). Hershey, PA:  IGI  Global 

    Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010).  Developing a long-  term vision:  A road map for students futures.  Teaching Exceptional   Children, 43(2), 8-14.

    Hoppas det blir till hjälp!
    S.

     

     

    Frågor och svar taggade med 'meriter' (10 st.)

    • Hejsan123

      Korta utbildningar med hög lön?

      Hej, vad för utbildningar är korta och har en hög lön? Hoppade av gymnasiet i 2an och gick vård och omsorg. Vill hoppa på nån utbildning på YH som ger mig en bra lön?

      Milla : : Hej,jag ska samråda med kollegorna och vi ska försöka komma på ett ännu bättre svar att ge dig (senare) men jag ska nu göra ett försök att svara på din... Läs hela svaret
    • Alicia

      Hur gör jag om jag vill hoppa av min utbildning efter 1 år?

      Hej, jag går just nu ett program och har gjort det i 1 år, det är slut nästa sommar alltså 2024. Men det är så att jag kommit in på 2 andra kurser som är på 1 år vardera på halvfart och jag tror jag hellre vill gå dom,...

      Milla : : Hej,du skriver bland annat om att du vill komma in på din drömutbildning och du tror att de högskolepoängen du har och kommer att hjälpa dig komma in på din... Läs hela svaret
    • Teofilos

      Mer än 150% takt på ansökan, vad händer?

      Hej! Nu har jag kommit in på en treårsutbildning på grundnivå (kandidat) och valde att lägga till lite fristående kurser. Treårsutbildningen ligger högst i prioriteringen, fristående kurser ligger längre ner i listan. Jag har 3...

      Milla : : Hej,du får gärna kontakta Antagning.se för att, oavsett vad jag eller någon annan säger, så kommer deras bedömning och beslut att gälla. Jag säger, dock, följande:... Läs hela svaret
    • Emina

      Urvalsprocessen?

      Jag är student, denna terminen tar jag en kurs som jag är klar med tills sommaren. Därefter planerar jag o börja ett program som jag då redan sökt till. Det jag nu undrar är hur man prioriterar i urvalsprocessen. Exempelvis ifall man skulle ha precis samma betyg som någon annan? Utgår man från...

      Anna: : Hej Emina!det är endast när flera personer konkurrerar om sista lediga platsen, som man måste tänka på de sakerna som du skriver om, för att annars kommer båda in, eller alla 3 in, som har samma... Läs hela svaret
    • Elisa

      Kan folkhögskola försämra mina möjligheter att komma in på uni?

      Hej, jag började läsa en kurs i programmering på folkhögskola, för jag inte kom in på högskola/universitet och det lät spännande. Det är en allmän kurs fokuserad på webbutveckling (motsvarande programmering 1, webbutveckling 1,...

      Julia: : Hej Elisa!Dina studier på folkhögskola kommer inte påverka din möjlighet att komma in på universitetet.Folkhögskolorna kan ge Omdöme;... Läs hela svaret
    • Enas

      Kan jag ta bort kurser som drar ner mina meriter när?

      I mitt fall: Jag går andra året på naturvetenskapsprogrammet och har en fråga gällande merit. Har mer än godkänt på alla ämnen och vet med säkerhet att jag kommer bli mer än godkänd i allt i trean. Jag har läst moderna spåk steg 3 och 4 och kommer att läsa matte 5 i trean, vilket tillsammans...

      Julia: : Hej Enas,till högskoleutbildningar i Sverige konkurrerar man antingen med Meritvärde och/eller med resultatet av Högskoleprovet. Meritvärde är summan av Jämförelsetalet... Läs hela svaret
    • Csaba

      Spelar det någon roll vad för betygsystem en högskola går efter?

      Hej! Tänkte fråga om det spelar någon roll vad för betygsystem en högskola använder. Jag läser maskinteknik nu på BTH och så mycket som jag vet så kommer vi få antingen U (underkänt) eller G (godkänt) i våra kurser. Men när jag tittar på masterutbildningar på andra skolar står det att dem...

      Anna: : Hejsan,om det ej finns betygsskala högre än G, då kan ju ingen få högre betyg! Det är endast på de kurser eller på de högskolor/universitet... Läs hela svaret
    • halaa

      kan jag läsa spanska grundkurs eller arabiskagrundkurs?

      jag har tänkt och läsa spanska grundkurs för att öka mina högskolepoäng men problemet är att jag har redan läst spanska steg 1 på gymnasiet kan jag läsa den ändå? en annan fråga är om jag kan läsa arabsika grundkurs om jag redan har läst arabiska som modersmål på gymnasiet?

      Milla : : Arabiska som Modersmål och som Moderna språk är två olika ämnen, så det borde inte vara några problem att få läsa nybörjarkurs i arabiska som... Läs hela svaret
    • Nora

      Läsa matte kurser efter gymnasiet istället?

      Hej, jag går andra året på gymnasiet och har ett F i matte 1 och läser om kursen iår. Problemet är att jag inte kan koncentrera mig på matten för jag prioriterar annat. jag vet att jag skulle fixa matten hur lätt som helst om jag bara fick läsa dom. Skolan och jag har pratat om ett reducerat...

      Liselotte: : Hej Nora, utan godkänt betyg i matematik 1 kan man inte få Examensbevis, utan man få Studiebevis eller studieintyg, som inte ger Grundläggande behörighet till... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga