Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32117 frågor besvarade.
Vägleda analfabeter ?
Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
3 Svar
Hej Angelina;
vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(
Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.
Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.
Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
Vänligen
ANNA
Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:
"--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:
"Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.
Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.
En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.
Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018
Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine
>> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan
www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)
Litteratur och myndigheter
Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats
>> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".
Vänliga hälsningar
Fråga SYV
Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.
Här nere kommer listan:
Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006). Promoting post-school success for all: The role of collaboration in person-centered transition planning. Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.
O’Brien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.
Trainor, A. A. (2007). Person-centered planning in two culturally distinct communities: Responding to divergent needs and preferences. Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103.
Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality: Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.
Callicott, K. J. (2003). Culturally sensitive collaboration within person-centered planning. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1), 60-68.
Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L. (2010). Person-centered planning: Analysis of research and effectiveness. Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.
Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities- development approach to helping. (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage Learning, Belmont, CA.
Halburn, S. (2002). How science can evaluate and enhance person-centered planning. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27, (4), 250-260.
Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002). Person-centered planning: Research, practice, and future directions. Baltimore: Paul H. Brookes.
Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012). Planning for Implementing Assistive Technology: A Functional Approach for Practitioners. In J. Jiyou (Ed.), Educational Stages and Interactive Learning: From Kindergarten to Workplace Training (pp.485-497). Hershey, PA: IGI Global
Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010). Developing a long- term vision: A road map for students’ futures. Teaching Exceptional Children, 43(2), 8-14.
Hoppas det blir till hjälp!
S.
Frågor och svar taggade med 'utbildning?' (5 st.)
-
efter gymnasiet?
jag går andra året i natur inriktning samhälle och jag vill plugga vidare inom företag, jag vill veta hur företag fungerar samt hur man startar upp samt hur man ska kunna utveckla företag och liknande, som rådgivare eller något i den stilen dock vet...
Hej Hemlig; i årskurs 3 kommer du behöva göra Gymnasiearbete, så varför inte välja temat: Företagsutveckling: vem jobbar med det och vilken utbildning som krävs för det? (jag tycker det... Läs hela svaret -
Hur blir man etolog?
Hej jag vill bli etolog och undrar hur jag ska ta mig dit utbildningsvis, undrar även vilken behörighet som krävs för utbildningen och om man behöver ta examen i utbildningen för att få ett jobb inom etologi
Hej Sanna, det finns kurser och program inom ämnet Etologi, var god se en lista som dyker upp när man söker på "etologi" på www.studera.nu - studera.nu/jamfor-utbildning/?q=etologi. Det finns flera olika... Läs hela svaret -
Utbildning för att bli zoolog, och arbetsmarknaden?
Hejsan! Jag vill bli zoolog i framtiden och har lite frågor om utbildning mm.. Det jag främst undrar är hur etologi och djurskyddsprogrammet på SLU skiljer sig från om man läser biologi med inrikting på zoologi? Har jag samma "jobb behörighet" om jag läser på slu? Jag undrar också hur...
Hej Amanda! På SLU är utbiIdningar mer något praktiskt inriktade, de är mer "hands on" - kanske kan man säga... :) Om du viII arbeta med djur "hands on" - på ett mer... Läs hela svaret -
Vilka utbildningar finns på Oxford?
Hej! Jag är väldigt osäker på mitt gymnasieval oc vet inte riktigt vad jag vill göra i livet, typ överhuvudtaget. Men jag har funderat lite på utbildningar i storbritannien! Det verkar både roligt och spännande men vad finns det egentligen för utbildningar att gå på oxford/cambridge? Och vilka...
Hej Agnes, Du undrar vilket gymnasieprogram man måste gå om man viII Iäsa på universitetet utomIands och om man vet att man viII efter gymnasiet Iäsa utomIands, rekommenderar vi i första... Läs hela svaret -
Hur kan jag bli kriminaltekniker???
Jag skulle vilja jobba som polis. Men jag skulle vilja jobba som kriminaltekniker. Alltså en sån som löser brott. Typ mord. Men vilken linje ska jag söka och vilken inriktning? Hur lång tid är utbildningen? Vore väldigt tacksam för svar! mvh Mickis
Hejsan, dom flesta kriminaltekniker är poliser i grunden så det kan ju vara bra att satsa på ett program som ger dig kunskaper och behörighet för just den vägen. Ett högskoleförberedande program innehåller alla kurser du... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga