Angelina
    Hej.
    Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Angelina;

    vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(

    Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.

    Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.

    Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
    Vänligen
    ANNA

    Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:

    "--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
     

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:

     

    "Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.

    Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.

    En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.

    Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
    Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018

    Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine

    >> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan

    www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)

    Litteratur och myndigheter
    Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats

    >> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".

    Vänliga hälsningar
    Fråga SYV

    Liselotte
    Saga SYV

    Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.

    Här nere kommer listan:

    Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006).  Promoting post-school success for all:  The role of collaboration in person-centered transition planning.  Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.

    OBrien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.

     Trainor, A. A. (2007).  Person-centered planning in two culturally distinct communities:  Responding to divergent needs and preferences.  Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103. 

      Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality:  Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.

    Callicott, K. J. (2003).  Culturally sensitive collaboration within person-centered   planning.  Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1),   60-68.

     Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L.   (2010).  Person-centered planning:  Analysis of research and   effectiveness.  Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.

     Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities-  development approach to helping.  (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage   Learning, Belmont, CA.

     Halburn, S. (2002).  How science can evaluate and enhance person-centered   planning.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27,   (4), 250-260.

     Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002).  Person-centered planning:  Research, practice,   and future directions.  Baltimore:  Paul H. Brookes.

     Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012).  Planning for Implementing Assistive Technology:          A Functional Approach for Practitioners.  In J. Jiyou (Ed.), Educational   Stages and Interactive Learning:  From Kindergarten to Workplace Training   (pp.485-497). Hershey, PA:  IGI  Global 

    Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010).  Developing a long-  term vision:  A road map for students futures.  Teaching Exceptional   Children, 43(2), 8-14.

    Hoppas det blir till hjälp!
    S.

     

     

    Frågor och svar taggade med 'jobba med djur' (5 st.)

    • Mia2

      lämplig utbildning till djurvård?

      Hejsan, Jag ska snart ta examen som undersköterska på vård- och omsorgsprogrammet, men jag känner att jag nu måste jobba med djur istället. Jag har inte världens bästa antagnings poäng (runt 16) men att jobba med djur har varit min dröm...

      Milla : : Hejsan,att "jobba med djur" kan man på många olika sätt: man kan ta hand om friska djur eller delta i sjukvården av djur som behöver sjukvård; man kan jobba inom lantbruk, på... Läs hela svaret
    • Elsa

      Jag vill jobba med djur?

      Hej! Jag skulle vilja bli veterinär men måste då gå naturnatur och jag är inte speciellt bra på matte alls. Detta betyder att jag inte kommer att klara av den utbildningen.. Finns det något annat djuryrke som man får ganska bra betalt på eftersom det är just djur jag vill jobba med.

      Mikael: : Hej Elsa, det finns många yrken där man - på olika sätt - jobbar med djur. Kika på många olika yrken på www.framtids.e, exempelvis kan du börja med att kika... Läs hela svaret
    • Barbara

      Finns det en skans att bli djursköterska?

      Hej! Så här ligger det till: Jag sökte till naturbruk med inritktning djur när man sökte till ett gymnasium och jag kom in. Jag trivdes dock inte med människorna på skolan och bytte till samhällsprogrammet inriktning samhälle. Den lilla drömmen inom mig lever dock kvar och jag skulle...

      Liselotte: : Hej Barbara,du är intresserad av yrket - Djurskötare, skriver du. Det finns ett antal olika yrken inom det område och ett antal olika utbildningar; kika ex. på yrken Djursjukskötare... Läs hela svaret
    • SYV-besökare

      Hur svårt blir det att få jobb som djurvårdare?

      Hej jag har fått en fråga från en elev om arbetsmarknaden för djurvårdare några år framöver. Vet ni? Mvh S. :)

      Anna: : Hejsan!det är svårt att ge ett generellt svar ang. hur arbetsmarknaden kommer att se ut framöver. Det finns prognoser men de kan slå fel. Sedan beror det ofta även på Var i... Läs hela svaret
    • Amanda

      Utbildning för att bli zoolog, och arbetsmarknaden?

      Hejsan! Jag vill bli zoolog i framtiden och har lite frågor om utbildning mm.. Det jag främst undrar är hur etologi och djurskyddsprogrammet på SLU skiljer sig från om man läser biologi med inrikting på zoologi? Har jag samma "jobb behörighet" om jag läser på slu? Jag undrar också hur...

      Anna: : Hej Amanda! På SLU är utbiIdningar mer något praktiskt  inriktade, de är mer "hands on" - kanske kan man säga... :) Om du viII arbeta med djur "hands on" - på ett mer... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga