Angelina
    Hej.
    Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Angelina;

    vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(

    Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.

    Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.

    Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
    Vänligen
    ANNA

    Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:

    "--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
     

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:

     

    "Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.

    Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.

    En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.

    Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
    Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018

    Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine

    >> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan

    www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)

    Litteratur och myndigheter
    Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats

    >> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".

    Vänliga hälsningar
    Fråga SYV

    Liselotte
    Saga SYV

    Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.

    Här nere kommer listan:

    Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006).  Promoting post-school success for all:  The role of collaboration in person-centered transition planning.  Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.

    OBrien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.

     Trainor, A. A. (2007).  Person-centered planning in two culturally distinct communities:  Responding to divergent needs and preferences.  Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103. 

      Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality:  Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.

    Callicott, K. J. (2003).  Culturally sensitive collaboration within person-centered   planning.  Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1),   60-68.

     Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L.   (2010).  Person-centered planning:  Analysis of research and   effectiveness.  Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.

     Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities-  development approach to helping.  (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage   Learning, Belmont, CA.

     Halburn, S. (2002).  How science can evaluate and enhance person-centered   planning.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27,   (4), 250-260.

     Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002).  Person-centered planning:  Research, practice,   and future directions.  Baltimore:  Paul H. Brookes.

     Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012).  Planning for Implementing Assistive Technology:          A Functional Approach for Practitioners.  In J. Jiyou (Ed.), Educational   Stages and Interactive Learning:  From Kindergarten to Workplace Training   (pp.485-497). Hershey, PA:  IGI  Global 

    Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010).  Developing a long-  term vision:  A road map for students futures.  Teaching Exceptional   Children, 43(2), 8-14.

    Hoppas det blir till hjälp!
    S.

     

     

    Frågor och svar taggade med 'samhälle' (109 st.)

    • Helado

      Vilka betyg är viktiga?

      Hej! Jag går bara i 8an just nu men att vara förbered men också utbildning är något som är väldigt viktigt för mig för att jag har svårt med stress men om jag är förbered innan blir jag mindre stressad. Jag undrar vilka...

      Milla : : Hej!Att ha bättre kunskaper och högre betyg i vissa ämnen kan definitivt underlätta inför gymnasievalet och kommande gymnasiestudier.Ämnen som historia, samhällskunskap och geografi är... Läs hela svaret
    • Helado

      Utbytesår i gymnasiet?

      Hej! Jag ska inte välja gymnasium förrän om 9månader men det finns olika saker jag vill göra på gymnasiet och jag vill inte stressa, så jag samlar på mig information nu så jag kanske har det lättare att välja gymnasium sen. Det finns olika saker jag gärna hade velat göra på gymnasiet och en...

      Milla : : Hejsan,att klara av gymnasial utbildning och få ut examensbevis kan en elev som läser ett år utomlands (på en svensk gymnasieskola utomlands). Det finns tyvärr endast några få svenska... Läs hela svaret
    • Helado

      Att välja program?

      Hej! ' Jag är väldigt investerad i mina betyg och att jag ska ha en "bra" utbildning och stabil framtid. Det är 9 månader kvar tills jag ska göra mitt gymnasieval så jag har mycket tid, men jag kan enkelt bli stressad så vill vara ute i god tid och kolla på de olika programmen, vi har också...

      Milla : : Hej!Du beskriver flera intresseområden och att du är angelägen om att göra ett välgrundat val när det gäller gymnasieprogram. Här är några tips som kan hjälpa dig att... Läs hela svaret
    • Elev

      Hur påverkar prövning mina betyg?

      Hej! Jag har gått samhälle i gymnasiet, och ska nu göra en prövning i de naturtekniska ämnena. Min fråga är då hur mina betyg, från gymnasiet, påverkas av denna prövning? För det är väl enbart ett antal betyg som kan...

      Milla : : Hej,om du har Examensbevis från gymnasiet, och söker till svensk universitetsutbildning då räknas alla betyg från ditt examensbevis (förutom gymnasiearbete) in i ditt snittbetyg + även... Läs hela svaret
    • Elev

      Får man meritpoäng från Moderna språk 3 om man går samhällslinjen?

      Hej! Jag går första året på gymnasiet och tar sambeteende. Planerar på att bli psykolog sen, efter gymnasiet, vilket är typ ganska svårt med värsta höga meriten. Därför tänkte jag försöka få de där extra...

      Mikael: : Hej Ava,på SA är två kurser i ämnet Moderna språk eller Modersmål - obligatoriska. Många elever på SA läser moderna språk 1 och... Läs hela svaret
    • Carl-Johan

      Vad kan jag bli med natur och samhälle?

      Hej! Jag går nu mitt andra år på naturprogrammet med samhälle som inriktning. Jag har dock börjat undra om jag verkligen kan bli det jag vill i framtiden. Jag gillar ekonomi, pengar, politik och samhällsfrågor. Jag skulle vilja jobba som t.ex ekonom, jurist, psykolog eller mäklare. Vad...

      Peter: : Hej Carl-Johan!Du skriver om att du skulle vilja jobba som t.ex ekonom, jurist, psykolog eller mäklare. Med "mäklare" kan man mena fastighetsmäklare, aktiemäklare,... Läs hela svaret
    • Hemlig

      efter gymnasiet?

      jag går andra året i natur inriktning samhälle och jag vill plugga vidare inom företag, jag vill veta hur företag fungerar samt hur man startar upp samt hur man ska kunna utveckla företag och liknande, som rådgivare eller något i den stilen dock vet...

      Julia: : Hej Hemlig; i årskurs 3 kommer du behöva göra Gymnasiearbete, så varför inte välja temat: Företagsutveckling: vem jobbar med det och vilken utbildning som krävs för det? (jag tycker det... Läs hela svaret
    • Matilda

      Rätt inriktning?

      Hej! Jag har på senaste tid kommit på att jag gärna jobbar inom kriminalitet, med offer utsatt för brott osv. Jag är riktigt skol less och vill inte gå samhälle etc, utan ett yrkesförberedande och utbilda mig senare på universitet. Jag vill...

      Julia: : Hejsan, du nämner "övervakare" i din kommentar och då kanske du menar frivårdsinspektör, livvakt, värdetransportör, privatdetektiv säkerhetsstrateg eller säkerhetskoordinator?
    • Elias

      Hur gör man med kurser man inte har läst vid byte till år två?

      Hej Jag går i ettan på ekonomiprogrammet i gymnasiet men jag har en längre tid funderat på att byta eftersom jag inte känner mig hemma i skolan eller med programmet. Jag har då bestämt mig för att jag vill byta till samhälle Europa i...

      Liselotte: : Hej Elias,jag råder dig söka till åk1. Detta för att chansen att rektorn på den "mottagande skolan" tar in en elev som saknar godkända betyg i några kurser... Läs hela svaret
    • Emilie

      Natur om jag vill jobba utomlands?

      Hej! Ska försöka att hålla detta kort... För mig är det nu dags att ansöka till ett gymnasium, men jag känner mig verkligen inte säker på vad jag ska välja. Har varit inställd den senaste tiden på att jag ska gå Natur...

      Anna: : Hej Emilie,det är inte alls ovanligt att vara osäker inför gymnasievalet. Det är ett stort och viktigt val som ska göras när du är fortfarande mycket ung, växer och mognar för... Läs hela svaret
    • Charlie

      Plugga till ämnes lärare, vilken väg tar man?

      Hej! Jag skulle supergärna vilja plugga till ämneslärare inom engelska, svenska och samhällskunskap, men jag vet inte hur man går tillväga. Har googlat massor men känns fortfarande inte som jag fått någon ordentligt svar på frågan. Just nu har jag ingen behörighet till högskola/UNI då jag...

      Liselotte: : Hej Charlie;ämneslärare på grundskolan brukar vara behöriga i 3 ämnen och ämneslärare på gymnasiet - i 2 ämnen. Blir man behörig gymnasielärare, blir man... Läs hela svaret
    • Johannes

      Vad är Naturkunskap 2 värt för mig?

      Hej! Jag läste Naturkunskap 1 och 2 i gymnasiet (sam/estet). Idag behöver jag: Kemi2, Biologi2, och Fysik2. Jag sökte Kemi2 och Fysik2 på Komvux och blev antagen till Fysik2 men inte till Kemi2 med motiveringen att jag var obehörig.
      2 frågor:
      1) Hur...

      Mikael: : Jag tror komvux gjorde fel. Du borde inte bli antagen till Fysik 2 (du du saknar godkänt betyg i fysik 1a). Att du inte blev antagen till kemi 2 är rätt; du har inte godkänt betyg i... Läs hela svaret
    • Ayub

      Vilken linje för att bli advokat?

      Jag har funderat på att bli advokat, men jag vet inte vilken linje jag ska ta i gymansiet. Så vilken linje ska jag ta?

      Julia: : Hej Ayub,min rekommendation är att du i första hand tar en närmare titt på Ekonomiprogrammet, inriktning Juridik. Behörig till juristprogrammet på högskolenivå kan man bli även... Läs hela svaret
    • Sandra

      Läsa samhälle — beteendevetenskap, psykolog?

      Hej, jag funderar på att välja samhälle med inriktningen beteendevetenskap efter 9:an. Jag har tänkt att sedan kanske vidareutbilda mig till psykolog. Jag är dock osäker på om det är rätt utbildning för mig. Har hört att det är ganska mycket med presentationer och retorik om man går samhälle....

      Liselotte: : Hej Sandra, att inte vilja eller kunna prata inför grupper kan bli ett stort hinder, som begränsar dina framtida möjligheter till studier och ditt yrkesval. Därför är det bra att... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga