Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32119 frågor besvarade.
Vägleda analfabeter ?
Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
3 Svar
Hej Angelina;
vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(
Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.
Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.
Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
Vänligen
ANNA
Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:
"--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:
"Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.
Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.
En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.
Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018
Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine
>> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan
www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)
Litteratur och myndigheter
Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats
>> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".
Vänliga hälsningar
Fråga SYV
Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.
Här nere kommer listan:
Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006). Promoting post-school success for all: The role of collaboration in person-centered transition planning. Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.
O’Brien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.
Trainor, A. A. (2007). Person-centered planning in two culturally distinct communities: Responding to divergent needs and preferences. Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103.
Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality: Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.
Callicott, K. J. (2003). Culturally sensitive collaboration within person-centered planning. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1), 60-68.
Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L. (2010). Person-centered planning: Analysis of research and effectiveness. Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.
Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities- development approach to helping. (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage Learning, Belmont, CA.
Halburn, S. (2002). How science can evaluate and enhance person-centered planning. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27, (4), 250-260.
Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002). Person-centered planning: Research, practice, and future directions. Baltimore: Paul H. Brookes.
Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012). Planning for Implementing Assistive Technology: A Functional Approach for Practitioners. In J. Jiyou (Ed.), Educational Stages and Interactive Learning: From Kindergarten to Workplace Training (pp.485-497). Hershey, PA: IGI Global
Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010). Developing a long- term vision: A road map for students’ futures. Teaching Exceptional Children, 43(2), 8-14.
Hoppas det blir till hjälp!
S.
Frågor och svar taggade med 'politik' (8 st.)
-
Vad kan jag bli med natur och samhälle?
Hej! Jag går nu mitt andra år på naturprogrammet med samhälle som inriktning. Jag har dock börjat undra om jag verkligen kan bli det jag vill i framtiden. Jag gillar ekonomi, pengar, politik och samhällsfrågor. Jag skulle vilja jobba som t.ex ekonom, jurist, psykolog eller mäklare. Vad...
Hej Carl-Johan!Du skriver om att du skulle vilja jobba som t.ex ekonom, jurist, psykolog eller mäklare. Med "mäklare" kan man mena fastighetsmäklare, aktiemäklare,... Läs hela svaret -
Universitet/ Högskola - Politik/ bussnies?
Hej syv jag är en tjej på 19års åldern och är väldigt intresserad och plugga vidare. Jag är väldigt intresserad inom politik och vill jätte gärna påverka saker men samtidigt är jag intresserad och läsa bussnies och...
Hej Sara,är det på högskolenivå du vill läsa? Har du gymnasial utbildning och i så fall på vilket program? fick du ut examensbevis när du slutade på gymnasiet?Det finns... Läs hela svaret -
Vad ska jag jobba med för att kunna påverka svensk psykiatrisk vård?
Jag vill kunna påverka hur psykiatrin fungerar och är uppbyggd. Främst genom vilka regler som finns som ger människor rätt till samtalskontakter, vad som ska definiera primär- respektive specialistvård, vilka resurser som erbjuds. Men är även intresserad av att arbeta fram nya sorters terapier...
Hej C, om du vill arbeta med att få fram metoder för behandling av psykiatriska sjukdomar, då vill jag i första hand rekommendera satsa på yrket Psykiatriker,... Läs hela svaret -
Vad kan jag plugga vidare inom?
Jag vill plugga politik eller statsvetenskap utomlands efter gymnasiet, exempelvis på Harvard eller kanske Oxford. Jag studerar idag teknikvetenskap så min kursplan är relativt tung inom matematik (läser 5an), fysik och engelska då jag har 7an. Kan man studera dessa program eller liknande...
Hej Oliver!Se gärna Programplan för Teknikprogrammet >> - oavsett inriktning läser man 400 poäng programfödjupning; inom programfördjupning får man läsa både... Läs hela svaret -
Vad för yrken finns inom skrivande och politik?
Hej! jag hade lite frågor angående utbildningar och min framtid. Jag är väldigt intresserad av att skriva, jag har lätt för det och alltid gjort det. Jag går Samhällsprogrammet men med beteende inriktning och inte media. 1. Jag undrar vad det finns för yrken inom att skriva, jag gillar att...
Hej Jennifer!Kika gärna på följande yrken: Språkyrken >> där ett antal olika yrken nämns av vilka många har med skrivande att göra, ex.Talskrivare... Läs hela svaret -
Ska jag vilja samhäll eller humanistiska programmet ?
Jag gillar att läsa om politik och jag vill gå i samhäll men jag vill jobba på Fn I framtiden och jag har läst att man har större chans att jobba på Fn om man viljer humanistiska programmet. Varför är det lättare att få jobb på Fn om man viljer humanistiska programmet? Handlar det om språk?...
Hej Maya, det finns många olika arbetsuppgifter inom FN. Har du kikat på FN-jobb >>> ? -
Kan man ta statsvetare-examen i Sverige men jobba utomlands?
Hej! Jag undrar ifall man kan plugga till statsvetare i Sverige men jobba utomlands? (Vart som helst, det behöver inte bara vara Europa utan också Asien) jag har två pass, ett svenskt och ett annat från ett land i Asien, skulle jag då kunna ta min examen härifrån men jobba i det landet efter?...
Hej Privat, varje land bestämmer själva vilka krav de ställer och vad som krävs för att kunna få vissa jobb. Jag råder dig vända dina frågor till... Läs hela svaret -
Socionom och framtiden?
Hejsan! Det är så att jag är inne på socionomprogrammet som uni-utbildning och jag är samtidigt inne på lite politik och att jobba utomlands men det känns som socionomutbildningen har att göra med den svenska staten och välfärdssektorn i Sverige. Tror du att jag kan jobba utomlands och hålla på...
Hej Fatema, Om man viII jobba med PoIitik, viIket man kan göra på oIika sätt, som PoIitiker>> eIIer som Statsvetare>> eIIer som forskare>> och man kan också undervisa inom "poIitik" - som t.ex... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga