Angelina
    Hej.
    Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Angelina;

    vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(

    Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.

    Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.

    Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
    Vänligen
    ANNA

    Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:

    "--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
     

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:

     

    "Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.

    Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.

    En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.

    Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
    Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018

    Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine

    >> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan

    www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)

    Litteratur och myndigheter
    Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats

    >> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".

    Vänliga hälsningar
    Fråga SYV

    Liselotte
    Saga SYV

    Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.

    Här nere kommer listan:

    Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006).  Promoting post-school success for all:  The role of collaboration in person-centered transition planning.  Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.

    OBrien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.

     Trainor, A. A. (2007).  Person-centered planning in two culturally distinct communities:  Responding to divergent needs and preferences.  Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103. 

      Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality:  Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.

    Callicott, K. J. (2003).  Culturally sensitive collaboration within person-centered   planning.  Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1),   60-68.

     Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L.   (2010).  Person-centered planning:  Analysis of research and   effectiveness.  Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.

     Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities-  development approach to helping.  (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage   Learning, Belmont, CA.

     Halburn, S. (2002).  How science can evaluate and enhance person-centered   planning.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27,   (4), 250-260.

     Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002).  Person-centered planning:  Research, practice,   and future directions.  Baltimore:  Paul H. Brookes.

     Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012).  Planning for Implementing Assistive Technology:          A Functional Approach for Practitioners.  In J. Jiyou (Ed.), Educational   Stages and Interactive Learning:  From Kindergarten to Workplace Training   (pp.485-497). Hershey, PA:  IGI  Global 

    Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010).  Developing a long-  term vision:  A road map for students futures.  Teaching Exceptional   Children, 43(2), 8-14.

    Hoppas det blir till hjälp!
    S.

     

     

    Frågor och svar taggade med 'arbetsmarknad' (11 st.)

    • J

      Förlorar ens yrkesexamen sitt värde om man inte arbetar direkt?

      Hej! Jag har nu läst lite mer än halva min yrkesutbildning (studie- och yrkesvägledarprogrammet) och funderar mycket på framtiden. Jag känner att jag vill studera mera (jag är endast 22 år), och är inte sugen på att arbeta direkt när jag får min examen. Däremot så vill jag ju arbeta som syv i...

      Anna: : Hej J!om du vet att du i framtiden vill arbeta som SYV, tycker jag att det är bättre att fullfölja programmet nu, inte ansöka om studieuppehåll. "Risker" med... Läs hela svaret
    • Isac

      Är det svårt att få jobb som guldsmed eller glasblåsare?

      Jag funderar på att gå hantverksprogrammet med inriktning mot glasblåsare eller guldsmed. Men eftersom att jag inte hittar nån statistik på hur arbetsmarknaden ser ut blir jag osäker. Vet ni hur svårt det är att få arbete inom dem här yrkena?

      Julia: : Hej Isac,läge på arbetsmarknaden kan förändras och ibland går det mycket snabbt med förändringar. Ingen kan ge någon garanti på att med viss utbildning... Läs hela svaret
    • Jelena

      Vad är en jobbmässa?

      Hej har hört att det finns jobbmässor eller karriärmässor t.ex den i Ängelholm 6 febr nästa år. Vad är det för ngt.? På vilket sätt kan det hjälpa mig att få ett jobb? mvh J.

      Anna: : Hej Jelena, du i din fråga nämner Jobbmässa i Ängelholm den 6 febr. 2020 - info om den finns på naringsliv.engelholm.com och enligt info på den sidan är mässan kostnadsfri att delta i men man... Läs hela svaret
    • Student

      hur ser arbetsmarknaden ut för ämneslärare?

      Hej! Jag ska börja läsa ämneslärarprogrammet inr. svenska i höst och undrar hur arbetsmarknaden ser ut? Jag ska senare in på utbildningen också välja ett kombinationsämne och jag funderar på om jag ska ta engelska eller något annat "basämne". Vilken kombination är bäst? Vill dock inte välja...

      Julia: : Hej Mohamad,svenska undervisas det i (som ett obligatoriskt ämne) både på grundskolan och på gymnasiet, vilket du själv också vet mycket väl, eller hur? :) Det krävs... Läs hela svaret
    • Josefin

      Högre arbetsbelastning som gymnasielärare i engelska och svenska?

      Jag vill till hösten plugga ämneslärarprogrammet med inriktning mot gymnasieskolor och har därför funderat på lite olika ämneskombinationer. Jag är intresserad av både engelska och svenska, men har hört att den ämneskombinationen...

      Anna: : Hej Josefin,du bör samråda med många olika personer och sedan är det Du som Bestämmer!Det kan vara rätt olika för olika lärare. Någon tycker... Läs hela svaret
    • Gäst

      Vad betyder städsvenska?

      Hej jag "snubblade" över ordet "städsvenska" och undrar vad det betyder? Är det ett vedertaget begrepp inom Arbetsmarknadskunskap eller Samhällskunskap eller vad är det? Exakt vad betyder och och vem kom på det ordet? Tack för ert svar på förhand!

      Peter: : Hejsan,Städsvenska är en "arbetsterm", kan man säga som innebär på ett ungefär - att den personal som sköter lokalvården måste behärska så pass mycket svenska att de kan... Läs hela svaret
    • Lana

      Är utbildningen attraktiv på arbetsmarknaden?

      Hej! Jag är intresserad av en utbildning som heter "Affärsutveckling och entreprenörskap" på Chalmers. Det jag vill veta är om den är attraktiv på arbetsmarknaden? Det vill säga, finns det jobb inom ca. 4 år som matchar den kompetensen?

      Daniel: : Hej Lana,det är tyvärr omöjligt att få svar på - om det - om 4 år kommer finnas jobb inom just det område som en viss utbildning ger kunskap om. Det finns prognoser, men de... Läs hela svaret
    • Hanna

      Historia på universitet/högskola?

      Hej! Jag har tidigare påbörjat studier till biomedicinsk analytiker, men hoppade av pga det var svårt och att jag troligtvis inte hade tillräckligt med intresse. Jag har nu funderat ett tag på vad som egentligen intresserar mig, och har då kommit fram till att det är historia. Frågan är bara...

      Anna: : Hej, kika på Arkivarie- och kulturarvsprogrammet, t.ex - som kan vara en bra grund inför yrken som Arkivarie>, Musejtjänsteman>, Museipedagog> och Kulturarvspedagog>. Har man studerat historia,... Läs hela svaret
    • SYV-besökare

      Hur svårt blir det att få jobb som djurvårdare?

      Hej jag har fått en fråga från en elev om arbetsmarknaden för djurvårdare några år framöver. Vet ni? Mvh S. :)

      Anna: : Hejsan!det är svårt att ge ett generellt svar ang. hur arbetsmarknaden kommer att se ut framöver. Det finns prognoser men de kan slå fel. Sedan beror det ofta även på Var i... Läs hela svaret
    • Oliver

      Är det lätt att få jobb ?

      Hej! Jag har en fråga angående Jurist yrket och då undrar hur stor konkurrens är det att få jobb som Jurist? Hur länge skulle man kunna få vänta efter juristexamen för att få jobb som jurist? Kommer konkurrensen om att få jobb som jurist i framtiden att bli svårt?

      Milla : : Hej Jorge! Du får gärna se info på den här sidan på www.framtid.se där det bl a finns uppgift om att genomsnittlig lön för jurist idag är ca 35 000 kr/månad. Angående... Läs hela svaret
    • Brendan

      Apotekstekniker?

      Hej! Har ni någon aning om hur arbetsmarknaden kommer se ut för apotekstekniker. Jag vet att det kommer bli en brist på främst receptarier, men jag har inte hittat något om apotekstekniker. Det har ju varit "stopp" för apotekstekniker-utbildningarna på YH, men nu verkar de återupptas (bland...

      Mikael: : Om yh beviljas då finns det goda chanser till anställning för det är bara då yh beviljas!:)

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga