Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32172 frågor besvarade.
Vägleda analfabeter ?
Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
3 Svar
Hej Angelina;
vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(
Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.
Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.
Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
Vänligen
ANNA
Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:
"--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:
"Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.
Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.
En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.
Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018
Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine
>> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan
www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)
Litteratur och myndigheter
Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats
>> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".
Vänliga hälsningar
Fråga SYV
Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.
Här nere kommer listan:
Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006). Promoting post-school success for all: The role of collaboration in person-centered transition planning. Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.
O’Brien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.
Trainor, A. A. (2007). Person-centered planning in two culturally distinct communities: Responding to divergent needs and preferences. Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103.
Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality: Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.
Callicott, K. J. (2003). Culturally sensitive collaboration within person-centered planning. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1), 60-68.
Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L. (2010). Person-centered planning: Analysis of research and effectiveness. Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.
Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities- development approach to helping. (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage Learning, Belmont, CA.
Halburn, S. (2002). How science can evaluate and enhance person-centered planning. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27, (4), 250-260.
Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002). Person-centered planning: Research, practice, and future directions. Baltimore: Paul H. Brookes.
Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012). Planning for Implementing Assistive Technology: A Functional Approach for Practitioners. In J. Jiyou (Ed.), Educational Stages and Interactive Learning: From Kindergarten to Workplace Training (pp.485-497). Hershey, PA: IGI Global
Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010). Developing a long- term vision: A road map for students’ futures. Teaching Exceptional Children, 43(2), 8-14.
Hoppas det blir till hjälp!
S.
Frågor och svar taggade med 'yrken inom hälsa- och sjukvård' (7 st.)
-
Vilken merit behöver man för att gå till läkarutbildningen?
När jag går ut kommer min meritpoäng vara ungefär 12,1-12,7. Jag antar att min dröm om att bli en läkare är pajat?
Hej Alina,du får gärna göra högskoleprovet. Då prövas du även i HP-urvalet.I Betygsgrupper brukar meritvärde ligga, för läkarprogrammen,... Läs hela svaret -
Komma in på läkarprogrammet med två C och ett E ?
Hej, Det är så att jag undrar hur stor chans det är att komma in på läkarprogrammet om man har A i alla ämnen förutom 3 stycken där man har två C och ett E, dessutom kommer jag endast kunna söka in på B2 kvoten. Är det...
hej H!vi kan tyvärr inte veta vilka kommer att söka till läkarprogrammet och vilka betyg de kommer att ha. Sista dag för komplettering inför hösten är 18 juni 2020 och... Läs hela svaret -
Har ca 18,5 merit, kommer jag in på läkarprogrammet?
Hej! Till förra antagningen hade jag ca 16.85 merit och stod som reserv efter andra urval vid plats 200 +- 30 på alla 7 läkarprogrammet. Jag hade tänkt att höja mitt betyg i år men fick inte de betygen jag hade förväntat och har nu runt 18.5 merit....
Hej!FRåGA SYV kan hålla tummarna för dig, vi kan hoppas tillsammans: du och vi. Men ge svar, på förhand, om din chans att komma in på läkarprogrammet kan ingen... Läs hela svaret -
Underkänd nationella?
Hej. Jag började naturvetenskapsprogrammet en månad senare än de andra då jag bytt från ekonomi-juridik när jag insåg att jag ville bli läkare. Nu till problemet: under denna månad har man gått igenom extremt mycket i alla ämnen,...
Hej,prata med din mattelärare. Matten är tuffast på Naturvetenskaps- och på Teknikprogrammet; på andra program är det lugnare tempo och lite lättare spår i matte man läser + man... Läs hela svaret -
Kan man bli läkare med 16 i meritvärde?
Hej! Jag går första året på gymnasiet Natur-Natur och jag vet redan att jag har för låga betyg. Jag vill gärna bli läkare men just nu är mitt nuvarande meritvärde 14.2. Jag kommer förhoppningsvis få 2.5 poäng till när jag är klar med gymnasiet, eftersom jag läser modersmål och ska läsa matte 5...
Gör ditt bästa i varje kurs du läser! Titta också på andra yrken: det finns många spännande yrken inom hälsoområdet! På www.framtid.se beskrivs det tusentals olika yrken. Kika gärna på så många av dem som möjligt! -
Naturvetenskapligt basår?
Hej Jag går just nu i tvåan på naturvetenskapsprogrammet på gymnasiet. Jag har börjat fundera väldigt mycket på att söka läkarutbildningen när det väl är dags, men mina betyg från gymnasiet kommer inte räcka då jag just nu fått E-C i de flesta ämnen och jag är medveten om att kraven för att...
Hej M; vilken Inriktning på Naturvetenskapsprogrammet läser du? Om du läser inriktning Natur, då ingår alla de kurser som krävs för behörighet till läkarprogrammet. Och i så... Läs hela svaret -
Är det svårt stt komma in till tandhygienst?
Hej! Jag tog studenten 2017, och nu efter 1 år så har jag funderat på att börja studera första funderingen till tandhygienst på uni eller högskolan, eller medicinsksekreterare om jag inte kommer in till mitt första val. Undrar dock hur svårt kan det vara att komma in till de här...
Hejsan, har du redan sökt till båda eller till någon av utbildningar?Tandhygienist är utbildning på Högskolenivå; >> utbildningar till Med.sekreterare (som också... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga