vinitha
    Hej!

    Jag undrar måste man gå i Vård- och Omsorgsprogrammet innan man studerar till undersköterska? Är det så för att man ska lära sig grunden? Vad händer då om man har pluggat i Handel. Hur går det till med för vuxna som vill studera till undersköterska? Finns det alternativ istället för komvux om man måste plugga Vård- och Omsorgsprogrammet?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    undersköterska är i Sverige ännu ett av de icke-reglerade yrken, alltså arbetsgivare får anställa vem de bedömer klarar av jobbet, alltså med vilken tidigare utbildning som helst. Har man examen från VO eller betyg från Vård-paketet eller Omsorgsutbildningar av olika slag från komvux brukar man i folkmun säga att man är "behörig undersökterska", men egentligen så finns det inte behöriga och obehöriga undersköterskor, utan om arbetsgivare anställde som undersköterska, då är man Undersköterska.
    En väg in i detta yrket kan vara att söka sommarjobb som undersköterska eller som vårdbiträde eller jobbet som personlig assistent, och på sikt kan man få en heltidstjänst som undersköterska sen, om man är duktig och har tur. Har man jobbat ett tag inom de yrken som jag nämner ovan utan någon relevant utbildning, så brukar arbetsgivare hjälpa till genom att erbjuda utbildning vid sidan av jobbet eller till och med delvis på arbetstid; man kan samtidigt som man jobbar som "obehörig undersköterska" läsa på flex- eller distans kurser på komvux - vilka kurser: det får man se vad komvux kan erbjuda, men sikta annars på så många kurser som möjligt inom de Programgemensamma ämnen på VO; vilka de kurserna är - se >> Programplan för VO.

    Kika också gärna på andra, liknande yrken, ex. Stödassistent.