Hanna
    Hej, jag skrev en fråga innan om att jag inte kommer in på BF eftersom det har gått såpass lång tid på terminen men att de bara är 27 elever i BF klassen och att det bara finns en BF linje och klass i hela min kommun.

    Mina föräldrar kontaktade rektorn och hon sade att vi kan ha ett möte men att det inte påverkar hennes beslut att jag inte kommer komma in på programmet.

    Saken är den att jag kämpade för mina betyg i 9:an och jag fick 300 poäng. Valde samhällsprogrammet av rekommendationer från min syv men ångrade mig. Jag klarar inte av tempot och plugget för jag blir väldigt stressad och tycker inte heller om själva linjen. Jag förstår att det är sent på terminen men jag kan ju läsa ikapp.

    Hon berättade även att det är en elev före mig och flera bakom mig i kön. Men varför startar hon inte upp en ny klass om det är så många elever som vill gå där? För om hon säger att det ska vara få i varje klass skulle det ju vara perfekt att dela upp alla eleverna i 2 klasser. Men detta kanske inte går att fixa?

    För jag vill inte gå om ett år men det är typ det ända alternativet eftersom alla yrkeslinjer har stängt i min kommun. :(

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    En tråkig situation du befinner dig i!

    Varför man inte gör en ny klass kan bero på att det ej finns lärarkapacitet. Då ska lärare köra två lektioner för varje nuvarande lektion och med det jobba 200 % och det är lärarbrist.

    Praktikplatser är också ett problem, var ska man hitta dem? Det är frivilligt att ta emot elever på praktik och skola kan ej tvinga någon arbetsplats att ta emot elever på praktik men utan praktik kan man ej ta ut yrkesexamen ...

    Beklagar men vet inte vad lösningen kan bli. När har ni möte med rektor? Berätta direkt efter mötet vad ni kommer fram till! Och jag ska samråda med kollegorna...

    En tanke är att om du kan få jobb nu och skaffa dig lite arbetslivserfarenhet . Om Du hittar en arbetsgivare då finns det Yrkesintroduktionsanställning som arbetsförmedlingen höälper till.

    Studie- och yrkesvägledare

    Läs i Infobladet/yrkesintro_as.pdf>> det är för unga utan arbetslivserfarenhet och det är arbetsförmedlingen som sköter det.