Shirin
    Jag går första året på gymnasiet, men jag funderar på att börja om. Det har varit super tufft för mig. Först gick jag på ett gymnasium där jag knappt trivdes, hade absolut ingen motivation där för skolan & några lärare hatade jag verkligen. Jag kände knappt några där heller. Därför valde jag att byta till en skola där min kompis går, jag tänkte och trodde att allting skulle bli mycket bättre.. men jag hade fel. Skolan som jag nu går i är en liten fristående skola. Jätteliten skola där de knappt har något att göra på rasterna, ingen socialitet bland dem och jag ångrar verkligen att jag bytte trots att min förra var dålig. Nu i min nya skola är jag tvungen att läsa ikapp höstterminen och samtidigt läsa vårterminens kurser. Det är verkligen tufft det här. Jag mår så dåligt av detta just nu, jag får absolut ingen sömn och har tappat aptiten helt, jag har inga val än att jag måste sitta uppe och plugga varje natt. Jag klarar inte av detta mer. Nu kommer även alla nationella prov, och jag har fortfarande så mycket kvar med resterna. Min gymnasiegång har varit tuff och jag vill börja om. Det är ju menat att dessa tre år ska bli perfekta. Oavsett om jag klarar av årskurs 1 kommer mina dåliga prestationer att jaga upp mig. Det kommer heller inte bli enkelt i tvåan ifall jag går vidare för då måste jag fortfarande läsa en kurs som jag har missat.

    Därför kontaktar jag er för jag finner inga andra vägar ut. Jag gick ut nian med 232.2 och kunde därför inte komma in på naturvetenskapliga linjen på de populära skolorna, därför var jag tvungen att välja ett med lågt antagningspoäng.

    Just nu så vill jag verkligen gå om gymnasiet på Fryshuset där jag har varit och besökt. Där har man möjlighet att utöva en passion på skoltid, och det är just vad jag behöver. Mina föräldrar har även gått med på det och tycker att det är bäst om jag gör så.

    Så min fråga är om jag verkligen kan hoppa av just och söka med inför nästa termin? Blir det något problem med CSN? Att man behöver betala tillbaka något för att man har gått ett år redan men ska börja om på nytt? Jättetacksam för hjälp.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Shirin!

    Beklagligt att det inte gått så bra på de två skolorna som du har erfarenhet av under detta läsåret, men jättebra att du har hittat en skola - Fryshusets Gymnasium!

    Angående CSN: så länge du är inskriven som elev på en gymnasieskola (och inte skolkar) har du rätt till Studiehjälpen från CNS. Från den dagen du hoppar av, har du inte längre rätt till den, men så fort du blir inskriven på Gymnasiet igen, får du återigen rätt till Studiehjälpen från CSN, som dina vårdnadshavare får fram till den dagen du fyller 18 år, men sedan är det du själv som får de pengarna på ditt eget konto.

    Råd till dig: hoppa inte av. Sök till en ny skola under omvalsperioden (eller du kanske redan har sökt till Fryshusets Gymnasium), men stanna nu i skolan och fullfölj det här läsåret. Detta pga: du lär dig något varje dag när du går i skola; du får behålla din Studiehjälp och gratis lunch. Alla de betyg du får nu i slutet av läsåret gäller framöver och du kan ha nytta av dem (i vissa fall även F betyg i en kurs kan vara bra att ha - exempelvis kan man eventuellt bli befriad från att betala avgift för Prövning, om man sedan innan har F betyg i den kursen). Man kan också ta in F betyg (10% av poängen) i Examensbevis, men har man inga betyg, uppfyller man kanske inte kraven för gymnasieexamen.

    Om man har flera betyg i samma kurs, gäller det högre betyget i så fall.

    Det finns flera anledningar att stanna i skolan nu. När du vet att du har sökt till en ny skola och det är bara ca 1,5 månad kvar i "den gamla skolan" - känns det förhoppningsvis mycket bättre.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Vänliga hälsningar

    L. :)

    Liselotte