Sara

    Hej, jag går andra året på gymnasiet med inriktning lantbruk och ska ha 4 veckors praktik i augusti. Jag har frågat alla jag känner och hört runt men har inte lyckats få några kontakter att höra med utomlands. Jag har även letat på nätet men de flesta sidor vänder sig bara till personer över 18 år och som har avslutat gymnasiestudierna. Så jag skulle verkligen behöva hjälp med hur jag ska gå till väga och vart jag ska vända mig för att hitta en praktikplats utomlands. Praktikplatsen ska vara inom Europa och inom ämnet lantbruk. Skolan har inga kontakter utomlands att erbjuda och ger oss inte något stöd. Så jag måste lösa allt på egen hand.

    • Daniel : Är du säker att din skola kommer godkänna att du gör praktik utomlands? Har du fått ett tydligt svar från rektorn på den frågan?
    • : Jepp, de har godkänt att jag får åka men som sagt så måste jag stå för alla kostnader själv och även hitta kontakten själv.
    • Ludmila : Vilken skola går du på? När fyller du 18 år? - Detta frågar jag för att på bästa sättet försöka hjälpa dig med tips och råd.
    • : Jag går på Öknaskolans Naturbruksgymnasium och fyller 18 år i september alltså efter jag har praktiken
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,
    att du fyller 18 år efter praktikperioden betyder att du inte är myndig under praktikperioden och det är därför dina vårdnadshavarnas ansvar ang. var du bor (eller befinner dig) och att stå för kostnader och allt annat - rent juridiskt.
    Vi på Fråga SYV har tyvärr ingen möjlighet att förmedla kontakter ang.praktiken; vi har inte några sådana kontakter och om vi skulle leta efter dem och tipsa dig om dem då måste vi också ta ansvar för att det blir bra för dig i alla kontakter med den arbetsgivaren utomlands och det har vi ingen möjlighet till att göra. Händer det ngt., så kan vi ju inte stå för kostnader eller hämta dig från utlandet eller bistå med juridisk hjälp... så därför måste vi säga att vi i princip kan inte alls hjälpa dig i den frågan.
    Din gymnasieskola kanske kan bistå med mer hjälp... om problemet ligger i att du inte är 18 år under ApL (praktiken) så kanske kan du flytta praktikperioden till senare, när du är 18 år; fråga på din skola om det.
    Ett annat tips jag kan ge att du kontaktar yrkeshögskoleutbildningar och folkhögskoleutbildningar som har med landbruk eller djur att göra och frågar om de har kontakter utomlands.
    Exempel på yrkeshögskoleutbildningar "inom lantbruk" (hela utbud av yh, inom alla branscher, finns på www.yhguiden.se ):
    vretagymnasiet/driftledare-lantbruk-vreta
    forslundagymnasiet/driftledare-lantbruk-forslunda-distans
    biologiska-yrkeshogskolan-skara-bys/agrotekniker-uddetorp

    Vad är "utomlands"?
    Ang. "utomlands"... varför just utomlands? och vilka länder tänker du på i första hand?
    Givetvis är det bra med internationell erfarenhet, men jag tänker både på språket och på reglerna om djurhållning och kring lantbruket i olika länder. Reglerna kan vara mycket annorlunda och det du skulle lära dig på praktiken utomlands kanske inte alls kan tillämpas i Sverige sen...

    Du i din fråga skriver praktik "inom Europa", menar du inom EU? Vad är "europa"...? :) t.ex Norge är inte med i EU men jag tror Norge har mycket mer liknande regler kring lantbruk än många andra länder som är med i EU.

    Med tanke på språket och reglerna kring djuphållning så skulle jag i ditt fall i första hand tittat på Norge och Finland - kanske också på Danmark, alltså "inom Norden". Det finns en sida om nordiskt samarbete "Hallå Norden!" - de har mycket info om att bo och arbeta i andra nordiska länder. Kika på norden.org/sv/info-norden och testa kontakta dem som jobbar med nordiskt samarbete - fråga om de kan hjälpa dig på ngt. sätt.

    Ännu ett tips som jag kan ge är att du kontaktar det "aktuella landets" ambassad i Sverige. Kan inte lova att de vill/kan hjälpa dig - men du kan i alla fall försöka.

    Det finns annars Naturbruksgymnasieskolor som har olika samarbetsprojekt med "utlandet" men de tar ju hand om sina egna elever och inte alla svenska elever; men din gymnasieskola kan kanske skriva ngn sort avtal med en annan naturbruksgymnasieskola som har samarbete med utlandet att den där andra skolan "betraktar dig som den andra skolans elev under förberedelsetiden och under APL-tiden utomlands"... nu är jag inte jurist, och vet inte exakt hur det skulle i så fall gå till. Det blir också inte gratis för din skola att göra det, och din skola måste inte göra det... det är mycket jobb och myckt ansvar och kostnader - så jag tror tyvärr att chansen är inte jättestor att det skulle "gå vägen" men du kan i alla fall försöka, om du vill, alltså... En lista på svenska gymnasieskolor som erbjuder utbildning NB/Lantbruk finns på gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=NB/lantbruk

    Rent allmänt, så vill jag "påminna dig om" att det är även Försäkringar och andra "i fall det händer ngt" - frågorna som är mycket viktiga. Vem ska betala om du oavsiktligt medför stora materiella skador, t.ex kör sönder deras traktor och den utländske arbetsgivaren kräver dina vårdnadshavare på pengarna som det kostar att köpa en ny traktor? Det är inte otänkbart att ngt sådant skulle kunna hända, tyvärr... Jag vill inte skrämmas. Jag vill bara förklara varför din fråga är så svår; när det är dessutom inte du själv utan dina vårdnadshavare (pga du inte är myndig) som bär ansvar.

    • : Tack så jättemycket för svaret!
    • Anna : Jag blir glad om mitt svar blir till hjälp! Lycka till!
    • Anna : All text som i "blått" i våra svar är Klickbara länkar. :)