Lisa
    Jag är verksam lärare med lärarexamen inom grundskolans tidigare åldrar i sthlm. Jag vill komplettera min utbildning med att bli behörig engelska lärare för yngre åldrar. Jag kan läsa på distans eller inte, jag kan läsa på halvfart eller hel - det spelar ingen roll. Men jag hittar inget universitet som har utbildningen. SU har en kurs på 7,5 poäng och de sa att jag behöver 15. Uppsala hade ingen kurs alls. Vet ni någon instans som erbjuder kurs för redan verksamma lärare?
    • : Jag vill tipsa om att du frågar rektor på din skola också. Rektorer får riktad info om möjlighet till fortbidlning och vidareutbildning för lärare - ibland finns det lokala projekt där lärare från vissa kommuner får delta. har man tur, kan man på arbetstid (i alla fall Delvis på Arbetstid) vidareutbilda sig - ex. om man går ner till 75% abete men behåller 100% lönen och läser på halvtid ... då läser man halva tiden på arbetstid och halva tiden på sin fritid. Sådana lösningar finns, men då måste man gå via sin arbetsgivare/rektor.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lisa,

    VAL - vidareutbildning av lärare erbjuds vid följande lärosäten i Sverige:

    Exakt inom vilka ämnen och på vilka villkor varje lärosäte har möjlighet att utbilda, vet inte vi här på FrågaSYV. Vi är tyvärr inte experter på just lärarubildningar och lärarbehörigheter. Se på de berorda lärosätenas hemsidor.
    Vänd dig också till studievägledare på många olika Lärarhögskolor.
    De flesta kommer tyvärr att svara att "här hos oss... så har vi inte det... och vi kan inte veta vad som andra har". Det är tyvärr det svaret man ofta får, men det finns ändå studievägledare som försöker intressera sig i vad andra skolor/lärosäten kan erbjuda och kan då tipsa om det. Det tycker vi är  jättebra!

    Vi här på Fråga syv svarar på frågor om "alla utbildningar" och om "alla yrken" vilket är ju omöjligt att kunna - man måste i vissa fall vända sig till experter inom just det specifika område.
    De som är experter på Lärarlegitimation/lärarbehörighet är Skolverkets avdelning för lärarlegitimationer; prata gärna med dem.
    Imorgon, den 15 mars - startar ansökningsperiod dill högskoleutbildningar med start HT-19 och på eftermiddag - ca kl.13 kommer alla högskoleutbildningar /kurser och program/ som blir sökbara, dyka upp på www.antagning.se - det går också att ringa till Antagning.se, tel.nr 0771-550720 kl.9-16 på vardagar.

    För övrigt, så är det studievägledare på Lärarhögskolor som du borde söka svar hos.