Sana
    Jag går andra året som hantverksprogrammet stylist just nu.

    Att gick bra tills jag började 2an att det inte var min grej. Och jag skulle helst vilja plugga vidare, har extra matte (2a) och extra engelska 6 till 3an så har jag valt extra engelska 7 och extra svenska 3.

    Börjar tidigt och sent för att jag har valt extra lektioner. Men vad jag vill komma till är jag vet inte vad jag vill plugga till eller vad jag ska jobba med.
    Jag valde stylist för att jag älskade konst naglar men genom åren så tog dem bort massa utbildningar som gjorde det tråkigt.
    Tänkte på om jag ska studera tandhygienist men vet inte längre vad jag vill.....

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Sana,
    så kan det vara - att man "helt plötsligt" inte vet vad man vill göra... det är mycket vanligare än många tror. Det kan komma i perioder och kan bli bättre framöver och förhoppningsvis så blir det för dig också.

    Du behöver inte nödvändigtvis vara på det klara angående vad du vill göra efter gymnasiet - just nu kan det vara gott nog att du går i skola och lär dig saker som du med stor sannolikhet kommer på ett eller annat sätt få nytta i framtiden.
    På alla gymnasieprogram läser man i mångt och mycket samma ämnen - som t.ex svenska, engelska och matematik ... givetvis läser man inte lika mycket inom olika ämnen på olika program och programmen är rätt olika... men om du just nu ej vet vad du vill göra i framtiden, så kanske det är lika bra att du fortsätter läsa på ditt program och gör så gott du kan i varje kurs du läser. Kunskaper och betyg kan du ha stor nytta av i framtiden, oavsett vad du ska jobba som.

    Kika gärna på många olika yrken på www.framtid.se - så hittar du förhoppningsvis några spännande yrken som du vill satsa på i framtiden.
    Du nämner Tandhygienist >> - men skriver att du inte är säker. Kika gärna på liknande yrken inom tandvård men även på andra yrken.

    Boka tid med SYV på din skola och diskutera dina tankar inför framtiden med honom/henne.
    Du kan också alltid skriva till oss här på Fråga SYV, så ska vi försöka ge snabba svar som förhoppningsvis också blir till hjälp för dig!

    Vänligen
    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare