Jelena
    Hej, jag har en väninna som är i Ryssland utbildad veterinär, nu kom hon till Sverige för att bo med sin man, snart får hon personnummer, hon vill få jobb snabbt -tips?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Så fort hon får sitt personnummer råder jag henne att anmäla sig till att på komvux eller på en folkhögskola läsa svenska. Bra om hon början bedriva självstudier i svenska så fort som möjligt.

    Angående få jobb snabbt, så kan det ta tid att få legitimation från Jordbruksverket för att kunna i Sverige jobba som veterinär men hon kan kanske under tiden få jobb på t.ex hunddagis eller på en skola som ex lärarassistent (hon kan prata engelska - förhoppningsvis - på skolan och på hunddagis).

    Studie- och yrkesvägledare

    Exempel på jobb för djurintresserade som inte kan svenska (än), är /dogwalker