Nora

    Min son ska gå på skolan ett år i Brasilien efter 9:an och sedan återvända till Sverige och börja gymnasiet här. När ska han ansöka till gymnasiet? Efter 9:an eller när han är tillbaka från utlandet? Hur påverkar ett utlandsår innan gymnasiet hans chanser att komma in på ett bra gymnasium i Sverige? Kan han söka efter 9:an , komma in och hålla kvar sin plats ett år innan han börjar? Då han kommer att gå på en portugisisk skola, finns det något som kan tillgodoräknas när han sedan kommer till Sverige? mvh

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Som regel söker man under vinter-vår samma kalenderår som man på hösten vill börja på gymnasiet men hör också med ert eget gymnasieantagningskansli.

    Kontaktuppgifter till olika gymnasieantagningskanslier finns på http://antagningskanslier.se

    och olika kanslier kan göra lite olika, men mitt råd är att söka redan i år men vara beredd att söka även nästa år; detta för att ngt kan hända som gör att eleven kanske inte vill eller inte kan läsa utomlands efter åk 9, då har han sin plats på gymn till hösten som han kan använda -sedan om den platsen kan hållas för eleven till nästa år, betor lite på... Det som skola måste göra är att hålla plats Om eleven ska läsa utomlands, men frågan är då om han blir Elev på skolan om han inte börjar läsa; att bli antagen är första steget men sedan måste man Påbörja sina studier för att bli en elev på den skolan. Det hår säkert att lösa om rektor är med på det och vill hjälps till men det kan ju hända ngt ex.skola kan ändra sitt utbud och den utb han kom in på kanske inte kommer att ges från nästa höst - vad gör man då? Eller att eleven ändrar sig och vill läsa ngt annat i stället ? Därför måste man vara beredd att göra en ny ansökan till nästkommande läsår.

    Ang tillgodoräkna ngt från en lokal skola utomlands dvs inte en svensk skola och inte IB-internationell skola, tror jag blir svårt (omöjligt).